Podcast Donkergrijze cellen van Hoofdzaken

Hersenstichting lanceert podcastserie Donkergrijze Cellen over angsten en depressie

In Nederland leven ruim 1,7 miljoen mensen met een angst- of stemmingsstoornis. Om mensen inzicht te geven in een angst- of stemmingsstoornis én om het taboe rondom dit onderwerp te doorbreken, lanceert de Hersenstichting de zesdelige podcastserie Donkergrijze Cellen. Bekende en onbekende Nederlanders delen hierin hun persoonlijke ervaring en wetenschappers leggen uit wat er bij een angst- of stemmingsstoornis in de hersenen gebeurt. Pianist en cabaretier Mike Boddé is de eerste gast. Hij vertelt over zijn lichte psychose en angsten, omgang met sociale contacten en vertelt hoe het is om na zeven zware jaren weer op te krabbelen.

“Een depressie of angststoornis heeft grote gevolgen voor het dagelijks leven. Niet alleen voor de patiënt zelf, maar ook voor zijn of haar omgeving. Denk hierbij aan vrienden, familie en mantelzorgers van mensen met een mentale stoornis”, zegt Andreas Tober, woordvoeder van de Hersenstichting. “We vinden het belangrijk dat juist deze mensen begrijpen wat er gebeurt in de hersenen. En dat ze begrijpen hoe iemand met bijvoorbeeld een depressie zich kan voelen. Hoe meer men begrijpt van een aandoening, hoe meer begrip men kan tonen.

Deel je gevoelens

De afgelopen tijd werd nog maar eens duidelijk hoe belangrijk de omgeving is voor mensen met een depressie of angsten. Er werd veel geschreven over de gevolgen van de coronamaatregelen op de mentale gezondheid van de Nederlanders. Door minder sociale contacten en minder bewegen, lagen klachten zoals slapeloosheid, depressieve gedachten en stress op de loer. Voor de mensen die psychisch kwetsbaar zijn kon deze crisis een depressie of angsten verergeren of wellicht een terugval veroorzaken.

“Waar we normaal gesproken kunnen terugvallen op familie, vrienden en collega’s, zijn we in de coronacrisis meer op onszelf aangewezen”, zegt Marie-Jose van Tol, cognitief Neurowetenschapper aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. “Dit kan leiden tot een gevoel nergens bij te horen, sombere gevoelens en angst. Met de podcastserie Donkergrijze Cellen willen we dan ook meegeven dat het belangrijk is om altijd te blijven communiceren met je omgeving en je gevoelens te uiten.”

Gasten

De host van de podcast is Annemiek Lely, ambassadeur van de Hersenstichting. Zelf lijdt ze aan recidiverende depressiviteit, een terugkerende depressie. Deze ervaring én haar tomeloze nieuwsgierigheid zet zij in tijdens de gesprekken met onder andere schrijver en cabaretier Mike Boddé, cognitief Neurowetenschapper Marie-José van Tol én initiatiefnemer van de campagne #IkbenOpen Leonie Bruggraaf. Vanaf donderdag 16 juli is de eerste aflevering van de podcastserie te beluisteren. Elke donderdag komt er nieuwe aflevering uit op het podcastkanaal Hoofdzaken van de Hersenstichting: