Brain Awareness Week

Dit jaar vindt de Brain Awareness Week plaats van 11 tot en met 16 maart. Met deze week wordt internationaal aandacht gegeven aan de hersenen. Hoe werken zij? Hoe houden we ze gezond? En wat is het belang van neurowetenschappen voor mens en maatschappij? Een gezonde levensstijl is belangrijk om de hersenen gezond te houden. We weten allemaal dat we niet moet roken, genoeg moeten bewegen en gezond moeten eten, maar het belang van een goede nachtrust is bij veel Nederlanders minder bekend. Daarom zet de Hersenstichting de Brain Awareness Week volledig in het teken van slaap.

De hele week delen we slaapweetjes en slaaptips op onze sociale mediakanalen, zetten we leuke winacties op en organiseren we op Wereld Slaapdag, vrijdag 15 maart, een dag om slaap te vieren. Meer weten? Volg ons op Facebook en Twitter.

Het belang van slaap

Slaaponderzoekers zijn ze het erover eens; een goede nachtrust is essentieel voor de gezondheid. Hoewel we over het algemeen lang genoeg slapen, zijn we helaas geen goede slapers. Onderzoek heeft aangetoond dat een grote groep Nederlanders slaapproblemen heeft. In veel gevallen kunnen we hier zelf iets aan doen.

Naast het bevorderen van lichamelijk herstel, heeft slaap een belangrijke invloed op ons geheugen; door slaap kunnen we onthouden wat we overdag geleerd hebben. Ook helpt slaap bij het schoonhouden van de hersenen. Tijdens de slaap krijgen de hersenen als het ware een ‘wasbeurt’. Een bepaald type hersencellen krimpt tijdens de slaap, waardoor meer ruimte in onze hersenen ontstaat en schadelijke stoffen beter weggespoeld en afgevoerd worden. Een goede nachtrust begint vaak al overdag. Enkele tips om beter te slapen:

• Probeer iedere dag op dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend.
  • Zorg overdag voor een omgeving met voldoende licht.
  • Vermijd dutjes of powernaps overdag.
  • Las overdag een piekermoment in om oplossingen te bedenken voor problemen.
  • Sport regelmatig, maar niet later dan drie uur voor het slapen gaan.
  • Eet geen zware maaltijden in de uren voor het slapen gaan.
  • Drink geen cafeïne- en alcoholhoudende dranken enkele uren voor het slapen gaan.
  • Doe ten minste een uur voor het slapengaan alleen ontspannende activiteiten, zoals lezen of meditatie.
  • Laat beeldschermen, zoals tablet, telefoon en televisie, weg uit de slaapkamer.
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer.

Voor meer slaaptips en achtergrondinformatie klik hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Aanmelden Stel uw vraag online