Groepsvoorlichting

Groepsvoorlichting

De Hersenstichting verzorgt regelmatig groepsvoorlichting voor organisaties, waarin zij een lezing geeft over de hersenen en over verschillende hersenaandoeningen. De lezingen zijn bedoeld voor algemeen publiek, zoals vrouwenverenigingen, ouderenbonden, EHBO-verenigingen en scholen.

U kunt een lezing aanvragen over vier onderwerpen:

• Geheugen en vergeten
  • Hoe houd ik mijn hersenen gezond?
  • Hersenletsel en de gevolgen
  • Puberhersenen in ontwikkeling

Voorwaarden

Een lezing kost € 125. Voor iedere lezing geldt een minimum van twintig deelnemers en een maximum van vijftig deelnemers. De aanvrager van de lezing zorgt voor de zaal, zaalhuur, een wit scherm en een beamer. Een lezing duurt ongeveer een uur.

U kunt via het formulier een lezing aanvragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Eva van Dijk via groepsvoorlichting@hersenstichting.nl

Geheugen en vergeten

Het geheugen is een belangrijke functie van onze hersenen die onmisbaar is voor ons dagelijks functioneren. Zonder geheugen weten we niet wie onze naasten zijn, op welk moment we leven, waar we leven en wat er allemaal gebeurd is in het verleden. Een hersenaandoening kan het geheugen behoorlijk verstoren.

In deze lezing krijgt u meer informatie over de werking van de hersenen en gaan we in op het geheugen. U hoort meer over de verschillende soorten geheugen en de onderliggende neurobiologie in de hersenen.

U krijgt meer informatie over het verschil tussen normale vergeetachtigheid en geheugenproblemen veroorzaakt door een hersenaandoening (zoals dementie). Tot slot krijgt u tips om het geheugen te helpen met zowel interne als externe strategieën

Hoe houd ik mijn hersenen gezond?

Onze hersenen zijn belangrijk bij alles wat we doen: van lopen tot onthouden en van emoties tot ingewikkelde denkprocessen. Onze hersenen maken ons tot wie we zijn. Maar gezonde hersenen zijn niet vanzelfsprekend: Veel mensen krijgen gedurende hun leven te maken met een hersenaandoening.

Gelukkig is er ook goed nieuws. U kunt zelf veel doen om uw hersenen in een zo goed mogelijke conditie te houden. Zoals voldoende slaap, regelmatig bewegen en een gezonde voeding. Daarnaast is het belangrijk om de hersenen uit te blijven dagen.

U krijgt tijdens de lezing Hoe houd ik mijn hersenen gezond meer concrete tips. Hoe eerder u daarmee begint, hoe groter de kans dat ook uw hersenen tot op hoge leeftijd actief blijven.

Hersenletsel en de gevolgen

De hersenen regelen ons gedrag en onze persoonlijkheid. Als door een hersenaandoening schade ontstaat in de hersenen kan dat grote impact hebben op het dagelijks functioneren. De veranderingen in iemands denkvermogen, emoties en gedrag worden de ‘onzichtbare’ gevolgen van hersenletsel genoemd.

Toch zijn dit vaak de meest ingrijpende en moeilijkste veranderingen. Wanneer blijkt dat door een hersenaandoening iemand nooit meer ‘de oude’ zal worden heeft dit niet alleen impact op de getroffene, maar op alle naasten. Het zet uw leven en dat van uw dierbaren op zijn kop.

In deze lezing krijgt u meer informatie over  de werking van de hersenen. We bespreken de oorzaken van hersenletsel, zoals beroerte en traumatisch hersenletsel na bijvoorbeeld een ongeval. Vervolgens worden de gevolgen en de impact op het dagelijkse leven toegelicht. U ontvangt tips hoe om te gaan met deze veranderingen als gevolg van hersenletsel, voor zowel uzelf als uw omgeving.

Puberhersenen in ontwikkeling

Deze lezing is geschikt voor ouders en docenten van pubers (groep 7-8 van de basisschool of de middelbare school). De puberteit is een fase op weg naar volwassenheid waarin kinderen loskomen van hun ouders en leren om zelfstandig te zijn en verantwoordelijkheid te nemen. Dit kan een hoop onzekerheid en verwarring met zich meebrengen.

Voor pubers zelf, maar ook voor hun ouders. Want hoe ga je om met een kind dat zich de ene keer heel volwassen gedraagt en de andere keer juist niet? Het gedrag van pubers kan voor een groot deel verklaard worden door de ontwikkeling van hun hersenen.

De volledige ontwikkeling van de hersenen is een intensief proces dat al ver voor de geboorte begint en doorloopt tot tenminste het 25e levensjaar. In de puberteit maakt die ontwikkeling een cruciale fase door. In deze fase is de communicatie tussen verschillende hersengebieden nog niet in balans.

Bovendien verandert hun slaappatroon, ook als gevolg van de ontwikkeling van hun hersenen. Daarbij zijn er verschillende hersenaandoeningen die juist in de puberteit tot uiting kunnen komen.

U krijgt tijdens de lezing Puberhersenen in ontwikkeling meer inzicht over wat er gebeurt in de hersenen van pubers. Ook ontvangt u praktische tips die u kunnen ondersteunen.