HersenletselCongres

HersenletselCongres

In samenwerking met de Hersenstichting organiseert AXON leertrajecten ieder jaar hét HersenletselCongres. Het jaarlijks terugkerende HersenletselCongres richt zich op professionals en onderzoekers die in hun werk te maken hebben met de behandeling of ondersteuning van mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH).

Terugblik HersenletselCongres 2016

Met de opkomst van 500 professionals was het HersenletsenCongres uitverkocht. Onder de titel Deskundigheid in een veranderd landschap van zorg, onderwijs en arbeid werd ook dit jaar weer een interessant programma van lezingen, presentaties en workshops samengesteld.

Interessant programma

De dagvoorzitter Herman de Haan, directeur van de Hersenstichting, opende het congres. Menno Hoogendoorn van het Ministerie van VWS stipte vervolgens de kwaliteitsagenda voor de gehandicaptenzorg aan en de relevantie hiervan voor mensen met NAH. Hij wil bijdragen aan de doelstelling om mensen met een beperking in positie te brengen om zoveel mogelijk te leven zoals zij dat wensen.

Ook bezoek uit het buitenland mochten we verwelkomen in het voorprogramma. Klinisch neuropsycholoog Christophe Lafosse uit België, werkzaam aan de KU Leuven, sprak over onze leerbare, maar kwetsbare brein. Hij vertelde over het belang van hersenonderzoek en inzicht in de werking van ons brein als voorbereiding op onze steeds sneller evoluerende kennismaatschappij.

Bart Chabot, ambassadeur van de Hersenstichting, mocht dit congres als derde spreker openen met de titel De cliënt als regisseur. Hij ervaarde zelf hoe zijn leven ingrijpend veranderde door hersenletsel en hoe zijn leven daardoor op zijn kop staat. Met zijn verhaal inspireerde hij de professionals hoe zij daarin faciliterend kunnen zijn.

Verdiepende workshops

Na grote drukte op de informatiemarkt waar ontmoeting en netwerken tussen professionals en organisaties centraal stonden, gingen de professionals uiteen, voor een middagprogramma met verdiepende workshops.

Zo werd bijvoorbeeld ook de film De Lengte van Liefde vertoond, welke in première is gegaan op het Nederlands Film Festival. Een indrukwekkende film over mantelzorg bij hersenletsel. De 22-jarige Jasmijn was kreeg een aantal jaren geleden op reis een hersenbloeding. De impact op het gezin is groot. Deze film geeft een bijzonder en intiem kijkje in hun leven. Na afloop kregen de professionals de unieke mogelijkheid om vragen te stellen aan de hoofdpersonen uit de film en de filmmakers.

Hoofd Patiëntenzorg Hersenstichting: ‘Wij vinden het belangrijk professionals die actief zijn op het gebied van hersenletsel bij elkaar te brengen om ontmoeting en kennisdeling te faciliteren. Door het delen van kennis en kunde kunnen we kwaliteit van zorg bij hersenletsel echt realiseren!’

Volgend jaar vindt er een weer een HersenletselCongres plaats op maandag 6 november 2017. Zet deze datum alvast in uw agenda!