HersenletselCongres

HersenletselCongres 2018

AXON leertrajecten en de Hersenstichting organiseren maandag 5 november 2018 het HersenletselCongres in congrescentrum ReeHorst te Ede. Een jaarlijks terugkerend congres ten behoeve van de zorg- en dienstverlening en ondersteuning van mensen met niet-aangeboren hersenletsel.

Programma

Elk jaar worden de nieuwste wetenschappelijke inzichten gepresenteerd. In het programma komen verder best practices en (onder-steunings)methodieken aan de orde. Het congres is gericht op professionals die in hun werk te maken hebben met de behandeling of ondersteuning van mensen met niet-aangeboren hersenletsel

Het thema van dit jaar is:

Elkaar vinden en verbinden - leren van en met elkaar

Na de algemene ronde in de schouwburgzaal, volgen er drie rondes van acht presentaties/workshops. In de presentatie-/workshoprondes is aandacht voor de zorg- en dienstverlening aan mensen met een laag bewust niveau na coma, kinderen en jongeren met hersenletsel, gevolgproblematiek van hersenletsel, eHealth en nog een paar bijzondere projecten.

Bekijk het volledige programma van het HersenletselCongres.

Opening: de kunst van het samenwerken

Het thema van dit jaar wordt direct al duidelijk tijdens de opening. Helene Voogdt, parttime directeur van het Kennisnetwerk CVA Nederland, en Peter Brouwers nauw betrokken bij Landelijk Overleg Hersenletselteams openen met het delen van hun ervaringen over de kunst van het samenwerken.

Kennisnetwerk CVA Nederland en het Landelijk Overleg Hersenletselteams werken zetten zich als tien jaar in voor de zorg aan mensen met CVA of hersenletsel, gedurende de gehele patiëntenreis. Goede samenwerking tussen zorgverleners, naasten en hulpverleners in een zorgnetwerk rondom een patiënt blijkt essentieel. Voogdt en Brouwers vertellen hoe doe je samen kunt werken en dat dit niet vanzelf gaat. Vanuit beide netwerken worden hiervoor handvatten geboden.

TIP: Lancering Met MAF meer mens

Tijdens het HersenletselCongres wordt de e-learning Met MAF meer mens officieel gelanceerd. De realisatie van deze training is mogelijk gemaakt dankzij het winnen van de Hersenbokaal van de Hersenstichting 2016. Met MAF meer mens is een praktische (online) training voor mensen met hersenletsel en hun naasten. Deelnemers leren anders omgaan met stress, vermoeidheid en de veranderingen na het letsel.

In de workshop Met MAF meer mens tijdens het HersenletselCongres nemen initiatiefnemers Ellis Merkelijn en Marja Steegenga jullie mee in de achtergrond, de ontwikkeling en de eerste resultaten uit de pilotgroep.

TIP: Speels Brein

SpeelsBrein was de winnaar van de Hersenbokaal 2015 van de Hersenstichting. Het boek geeft op een vrolijke en speelse manier voorlichting aan ouders over neurocognitieve ontwikkeling en het stimuleren van hun jonge kind (0 tot 4 jaar) met kwetsbare hersenen, bijvoorbeeld als gevolg van (traumatisch) hersenletsel. Het boek staat vol informatie, tips en spelletjes die ouders met hun jonge kind kunnen spelen.

In de workshop tijdes het HersenletselCongres krijg je van klinisch neuropsycholoog Marleen van der Wees meer zicht op de achtergrond van SpeelsBrein en ga je praktisch aan de gang hoe je spelenderwijs neurocognitie bij jonge kinderen kan stimuleren.

TIP: Meedoen?! door professor Arend de Kloet

Meedoen?! is een multicenter onderzoek in de revalidatie naar participatie na NAH (De Hersenstichting ondersteunt dit onderzoek met een financiële bijdrage. Professor Arend de Kloet, gz-psycholoog bij Sophia Revalidatie en lector Revalidatie aan De Haagse Hogeschool geeft een korte schets van de opzet en laat de eerste resultaten van dit onderzoek zien tijdens de workshop bij het HersenletselCongres.

Daarna wordt interactief besproken hoe het aanbod in zorg en onderwijs beter kan aansluiten op de vragen van kinderen, jongvolwassenen en hun gezin. Hoe werken wij in Nederland samen aan kwaliteit, innovatie en onderzoek t.b.v. de doelgroep? Enkele voorbeelden hiervan worden besproken, evenals een plan om ervaringsdeskundigheid beter te benutten.

TIP: Van Breuk naar Veerkracht door Berber Wesseling

Berber Wesseling is sinds 2017 Projectleider van één van de deelprojecten van het NAH-Kennisnetwerk Gewoon Bijzonder. Van 2016 tot heden doet zij een promotieonderzoek naar welke betekenisverlening mensen met Traumatisch Hersenletsel en naasten aan hun leven in de chronische fase geven. Theoretisch kader is ‘resilience’ (veerkracht): hoe belangrijk is veerkracht bij het vinden van een nieuw evenwicht in het leven.

Kosten deelname

De kosten van deelname zijn € 285,00 incl. btw. Voor organisaties die meer dan 12 personen aanmelden geldt dat elke 13e persoon gratis het congres mag bezoeken. Aanmelden kan op de website van het Hersenletslcongres:

We begroeten u graag maandag 5 november in congrescentrum ReeHorst, Bennekomseweg 24 in Ede.

Routeomschrijving richting congrescentrum ReeHorst.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Aanmelden Stel uw vraag online