Innovation Expo
Innovation Expo 2016

Innovation Expo 2016

De Innovation Expo is een grootschalig evenement dat dit jaar op 14 april 2016 plaatsvond in Amsterdam. Meer dan twintig getalenteerde sprekers en 200 innovatieve projecten kregen een podium tijdens de Expo. Premier Mark Rutte lanceerde Nederland als Sustainable Urban Delta. In twaalf zalen en de expositieruimte in en rondom EYE in Amsterdam Noord deden lezingen, workshops en presentaties de bezoekers inspireren en uitdagen.

Sustainable Urban Delta was het thema van de Innovation Expo. Onder deze noemer daagde de Innovation Expo innovatieve mensen uit om antwoorden te geven op de maatschappelijke vragen die er liggen. Denk aan waterbeheer, energie, voedselvoorziening, mobiliteit, logistiek, zorg, life sciences, circulair bouwen, connectiviteit, ict, robotica, personalized medicine, biobased producten, sociale innovaties en natuurvraagstukken.

Mutual Wave Machine

De Hersenstichting was ook aanwezig tijdens dit evenement. Samen met ZonMw en Health Holland stond de Hersenstichting er met de Mutual Wave Machine om bezoekers live hersenonderzoek te kunnen laten ervaren en om zo het belang van hersenonderzoek te onderstrepen.

Onderzoeker Suzanne Dikker en kunsternaar Matthias Oostrik gebruiken in hun onderzoek in samenwerking met de Hersenstichting de Mutual Wave Machine: een interactieve neurofeedback-installatie om te bepalen of je op dezelfdegolflengte zit.

Het onderzoek dat werd uitgevoerd met de Mutual Wave Machine richt zich op de vraag in hoeverre het mogelijk is om letterlijk op dezelfde golflengte zitten. Kun je de hersengolven die je produceert laten synchroniseren met die van een ander? Om dit te onderzoeken hebben wetenschappers samen met een kunstenaar de Mutual Wave Machine ontwikkeld. Deze machine meet de hersengolven van twee deelnemers, terwijl ze zitten in donkere ruimte met achter hen een audiovisuele opstelling. Afhankelijk van de mate waarin de hersengolven van de deelnemers synchroon lopen, zendt de opstelling bepaalde kleuren en geluiden uit. De deelnemers kunnen deze kleuren en geluiden aanpassen door te proberen hun hersengolven op elkaar af te stemmen.

De onderzoekers Suzanne Dikkers en Matthias Oostrik geven voorafgaand uitleg over hoe het onderzoek werkt, wat hersengolven je vertellen, hoe je hersengolven meet met behulp van een EEG en waarom onderzoek naar hoe je hersenen reageren op andermans hersengolven zo belangrijk is. Achteraf nemen de onderzoekers een vragenlijst af. De gegevens die worden verzameld worden later verwerkt en vormen de basis voor een wetenschappelijke publicatie.

Meer informatie over deze bijzondere dag vindt u op de website van de Innovation Expo.