Nationale Hersenlezing 2013

Op vrijdag 15 maart 2013 organiseerden de Hersenstichting Nederland, het Rudolf Magnus Instituut en het Universitair Medisch Centrum Utrecht de Nationale Hersenlezing 2013.

De Nationale Hersenlezing is een jaarlijkse publiekslezing over een actueel onderwerp op het gebied van de hersenen en maakt deel uit van de Brain Awareness Week.

Filmverslag Nationale Hersenlezing

Van de Nationale Hersenlezing 2013 is een filmopname gemaakt. Hier kunt u de volledige film bekijken.

De Nationale Hersenlezing is in 2010 ingesteld ter gelegenheid van het afscheid, vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, van prof. dr. Jan M. van Ree.

Nationale Hersenlezing: Sarah Durston

De lezing werd in 2013 gegeven door prof. dr. Sarah Durston, Hoogleraar Ontwikkelingsstoornissen van de Hersenen aan het UMC Utrecht. Zij doet onderzoek naar kinderpsychiatrische stoornissen, onder andere ADHD, en combineert MRI met andere benaderingen zoals cognitieve psychologie, neurobiologie en genetica.

De titel van de Nationale Hersenlezing 2013 was:

ADHD:

in de hersenen of tussen de oren?

In haar lezing is ze ingegaan op opgroeiende kinderen met een diagnose ADHD; de vraag of deze diagnose altijd betrouwbaar vast te stellen is en hoe we dat kunnen doen; en wat we weten over de hersenen van kinderen met ADHD.

Op deze bijeenkomst vond tevens de uitreiking van de Hersenstichting Trofee voor de Wetenschap plaats.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Aanmelden Stel uw vraag online