Ambities

Maandag 9 juni 2014. Geplaatst onder: Hersenstichting door Peter Schoof

Als kind wilde ik treinbestuurder worden. Met vriendjes tekenden we lijnen op de stoep, met onze fietsen reden we over die lijnen en deden we of we een sneltrein waren.

Toen ik wat ouder was wilde ik missionaris worden. Het leek me geweldig om op de missiepost te werken. Vooral omdat missieposten hele brede functies bleken te hebben, van handelspost tot ziekenhuis en opleidingsinstituut.

Nog weer later wilde ik journalist worden. Schrijven leek mij een zinvolle en goede manier om tot een betere samenleving te komen. Uiteindelijk ben ik sociologie gaan studeren in Leiden. Een studie die bij uitstek het concept van de maakbare samenleving propageerde. Onze ambities waren torenhoog: we gingen de wereld veroveren en die wereld opnieuw inrichten!

We zijn nu zoveel jaren verder en ik ben alweer ruim zeven jaar directeur van de Hersenstichting. Ik wil maar zeggen: het leven laat zich moeilijk van tevoren precies uitstippelen. Maar een vraag die mij nog steeds regelmatig gesteld wordt luidt: Waarom doe je dit en wat wil je er mee?

Van tevoren kon je het niet bedenken, maar kijk je terug, dan kun je toch een rode draad ontwaren. Dan kom je uit op compassie en zingeving. Compassie met mensen die (buiten hun schuld) met levensgrote problemen worden geconfronteerd; zingeving door een bijdrage te mogen leveren aan de oplossing van deze problemen.

Honderdduizenden Nederlanders kampen met een hersenaandoening. Een enorm grote groep mensen ondervindt daarvan dagelijks de zeer ingrijpende gevolgen voor hun hele leven. Bij de Hersenstichting worden we hiermee dagelijks geconfronteerd. Het raakt ons elke keer! In de afgelopen 25 jaar is al veel bereikt, maar toch kunnen we nog te weinig doen om iedereen te helpen. Veel weten en begrijpen we nog niet.

De komende 25 jaar denken we grote vooruitgangen te kunnen boeken. We staan echt op de drempel van grote doorbraken. Met elektroden tot diep in de hersenen kunnen we in de toekomst de symptomen onder controle houden! Door genetisch onderzoek zullen we ontdekken wie er aanleg hebben om ziek te worden en hoe we die aanleg kunnen wegnemen. We zullen nieuwe medicijnen ontwikkelen om hersenziekten te bestrijden en te voorkómen. Door ontwikkeling van technologie kunnen we nog beter zien hoe de hersenen werken en zullen we nieuwe behandelingen en hulpmiddelen vinden. En al die puzzelstukjes zullen samen, bij steeds meer hersenaandoeningen, genezing of verlichting brengen.

Onze ambities zijn hoog, en terecht. Ik ben er trots op om leiding te mogen geven aan de Hersenstichting, waar we allemaal met grote inzet en passie werken aan het geneesbaar en behandelbaar maken van hersenaandoeningen!

Peter Schoof,
directeur Hersenstichting