Home
Actueel
Blogs
Balansmeter; je belastbaarheid in kaart brengen

Balansmeter; je belastbaarheid in kaart brengen

Maandag 29 juli 2019. Geplaatst onder: Autismespectrumstoornis door Brenda Albers

September 2017, ik nam deel aan de training: ‘autisme en prikkelverwerking’ bij Ontdek Autisme. Hier heb ik onder andere kennis opgedaan over het model ‘balansmeter.’

De balansmeter is een hulpmiddel waarbij je jezelf en een ander inzicht kan geven in hoeverre er balans is, hoe je er in welke situatie bij zit en wat je nodig kan hebben. Ieder individu kan het zijn / haar eigen naam geven (denk aan een spanningsmeter of thermostaat) en op zijn of haar manier vormgeven en uitwerken. Blijf dicht bij jezelf: wat voelt voor jou goed en wat is voor jou helpend. Ik heb het op onderstaande manier vormgegeven en wil jullie hier graag in betrekken.

Door middel van kleuren geef ik aan hoe het met mij gaat. Ik geef dit aan in vier hoofdkleuren: groen, oranje, rood en blauw en heb daartussen nog enkele tussenkleurtjes. Zo heb ik tussen oranje en rood de kleur: ‘oranjerood,’ dit omdat ik niet meteen van oranje in rood beland: deze fase heeft een opbouw.

De kleuren geven weer hoe mijn gemoedstoestand is. In groen ben ik ontspannen en opgewekt. In oranje ben ik actief, echter sneller overbelast en overvraagd door onder andere teveel prikkels / informatie of losse eindjes. In rood zie je een Brenda die totaal in paniek is, geen overzicht meer heeft en het allemaal niet meer ziet zitten. In de blauwe fase ben ik aan het herstellen van alle bezigheden, activiteiten en prikkels en probeer ik weer in balans te komen met mijzelf. Dit zijn de vier hoofdkleuren en ik heb hierin dus nog enkele extra kleuren verwerkt om de overgang tussen een fase soms iets genuanceerde te maken.

 

Hoe ziet deze balansmeter er voor mij dan uit?
In een word bestand heb ik drie kolommen gemaakt waarin elke gemoedstoestand / kleur uitgewerkt wordt. De kolommen zijn ingekleurd met de gemoedstoestand: bijvoorbeeld groen en boven de kolommen staan bij mij de volgende kopjes:
1. Dit gebeurt / zie je bij mij (in groen staat hier bijvoorbeeld: ik maak grapjes, ik maak foto’s, ik let minder op de tijd)
2. Dit kan ik zelf doen (in groen staat hier bijvoorbeeld: rustmomentjes inbouwen, niet te ver vooruit plannen)
3. Dit kan jij voor mij betekenen (in groen staat hier bijvoorbeeld: globale planning van de dag maken, aansluiten in de fase waarin ik mij bevind)

Je kan in je kolom ook vermelden wat de oorzaak is dat je in deze fase beland bent, formuleren wat je voelt (lichamelijk) als het bijvoorbeeld goed of minder goed met je gaat of je gedrag weergeven in elke fase: genoeg vrijheid, diverse opties en mogelijkheden om het naar jou behoefte in te vullen.

 

De balansmeter heeft voor mij al voor veel inzichten gezorgd. Alle opgedane kennis die voortvloeide vanuit de hulpverlening schreef ik altijd netjes op in mijn agenda en het overige wat er niet meer op paste dacht ik wel te onthouden. Mijn agenda raakte voller en voller en mijn hoofd raakte overbelast. Het opschrijven en uitschrijven van al deze informatie was voor mij helpend. Je geeft je brein het gevoel dat het kan ontspannen. Je brein weet nu dat al die ‘belangrijke’ gedachten staan opgeschreven, dus durft het een paar gedachten los te laten. Hierdoor ontstond voor mij meer rust, minder druk en het resulteerde uiteindelijk dat ik ook verbanden kon gaan leggen, beter herken in welke fase ik zit en meer realiseer wat ik nodig heb.
De opzet begon met het opschrijven van enkele steekwoorden. Met behulp van een goede ambulant begeleider die mij hielp om alles overzichtelijk te maken en mij mogelijkheden aanreikte wat helpend zou kunnen zijn is het uitgegroeid tot een krachtig en sterk geheel waar ik beretrots op ben.
Doordat ik veelal zat op de details van elk woordje of zin is de balansmeter voor mij een lang traject geworden, waaraan ik meer dan een jaar heb gewerkt. Af is hij nooit, want bij levensgebeurtenissen, mooi of minder mooi kan het maken dat je misschien iets anders nodig bent. Echter de basis staat er, dit om steeds op terug te kunnen vallen.


Het komend jaar mag de focus meer liggen om meer in balans te komen met mijzelf en alle opgedane kennis beter toe te kunnen passen in de praktijk.

 

 

Brenda

 

 

Brenda kreeg in 2014 de diagnose autismespectrumstoornis oftewel ASS. Op haar eigen Facebookpagina deelt zij haar persoonlijke verhalen.

 

 


Meer artikelen in Autismespectrumstoornis

Reageer op dit artikel