Een arbeidshandicap is geen beperking! Of: Hoeft geen beperking te zijn!

Maandag 13 augustus 2018. Geplaatst onder: BeroerteHersenbloedingAneurysma door Meke Oomens

Ik heb met verbazing naar de inspirerende 2020 Talk van Sven Romkes gekeken. Omdat sommige mensen, die erg graag willen werken, gedwongen worden een uitkering te accepteren, omdat ze door anderen ongeschikt gevonden worden. Bij de vraag hoeveel bedrijven werkelijk iemand in dienst hadden met een arbeidshandicap, liepen het aantal opgestoken vingers en de statistieken beetje scheef. Sven Romkes reageerde met een kwinkslag dat hij nog een bak vol geschikte en gemotiveerde kandidaten had. Met de vele voordelen i.p.v. de nadelen te benadrukken: ze zijn voor meer dan 100% gemotiveerd, het is een eye-opener voor het team en de directe collega's en het ziekteverzuim daalt tot wel 80%. Zijn dit niet genoeg redenen om voor een kandidaat met een arbeidsbeperking te kiezen? Denk dan aan de vele obstakels die deze kandidaten al hebben moeten overwinnen voor ze de stap naar een nieuwe baan kunnen of durven zetten.

Wat mij enorm aanspreekt is het moment waarop iemand besluit het heft in eigen hand te nemen. En daarna sterker, gelukkiger en meer zichzelf is. Wanneer iemand beseft dat zijn/haar beperking geen beperking hoeft te zijn. En ze op zoek gaan naar mogelijkheden. Iedereen heeft talent! Dat moet soms alleen nog aangeboord worden of boven water komen.

Door te beginnen met vrijwilligerswerk kun je je passie, talenten en sterke punten ontdekken. Je werkt aan je zelfvertrouwen en de lat ligt niet al te hoog. Je kunt groeien in je rol en dat is fantastisch voor jou en je omgeving.

Vaak krijg je te horen dat je niet al te grote ambities moet hebben, omdat je tot minder in staat bent dan je leeftijdgenoten of kandidaten met dezelfde opleiding/werkervaring. Baantjes bestaan vaak uit vrijwilligerswerk of bezigheidstherapieën. Maar net als iedereen willen ze heel graag werken. Ze willen groei ervaren en uitgedaagd worden. Stel dat je je leven lang bevestigd krijgt dat je minder kunt dan anderen! Dat gaat in je hoofd zitten. Het is heel mooi om te zien wat er gebeurt als er talent wordt aangeboord, als iemand groei doormaakt en begint in te zien dat er vooral wél veel mogelijk is.

Zoals het koken samen met de bewoners van een verzorgingstehuis. Ze zeggen dat ze het niet kunnen, niet van koken houden en zelf toch weinig eten. Ze bereiden een feestmaal voor de afdeling, een kerstmaaltijd voor familie of ze mogen koken op een creatieve manier. Sommigen willen snel opgeven, maar als het resultaat op tafel staat, hebben ze zichzelf overtroffen.

Pas na een aantal maanden weet je of je je droombaan hebt gevonden en je op je plek bent in het team. Dat zijn de meest waardevolle momenten in je leven. Je weet nu waarom en waarvoor je al die hordes hebt overwonnen en jaren hebt gevochten. Soms moet het zo zijn dat het langer duurt voordat die nieuwe kans op je pad komt, omdat je er nog niet klaar voor was.

Blijf positief en maak van je (levens)kleurplaat een meesterwerk. Als toetje van deze blog wil ik jullie deze tegeltjeswijsheid niet onthouden:

Geluk is als vogel die wegvliegt wanneer we hem het hardste nodig hebben. Maar wie weet zit hij morgen, fluitend en met stralend gekleurde veren, in het zonnetje op je vensterbank!

Dit heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden. Denk aan mijn verhaal en onthoud één ding:
Een beperking is geen beperking, maar een mogelijkheid om je nieuwe talent te ontdekken!

Meke

Lees hier de vorige blog van Meke

Meer artikelen in BeroerteHersenbloedingAneurysma

|  27-10-2019 23:16 uur