Hoe kun jij iemand die hersenletsel heeft ECHT helpen?

Hoe kun jij iemand die hersenletsel heeft ECHT helpen?

Maandag 6 augustus 2018. Geplaatst onder: BeroerteHersenletsel door Kesty van Ree

Een paar maanden geleden heb ik een blog geschreven over wat je niet moet doen bij mensen met hersenletsel. Deze is door ruim 7.000 mensen gelezen! Ongelooflijk veel, zeker voor een beginnende blog. Dank jullie wel voor het lezen en delen van die blog. Blijkbaar is er veel behoefte aan eerlijke communicatie over dit onderwerp. Ik kreeg ook veel reacties en vragen. Veel herkenning over wat ik schreef en de vraag: wat kun je dan wel doen om iemand met hersenletsel te helpen?

Hier een aantal tips op basis van mijn eigen ervaring. Vooral ingestoken op het sociale vlak, low impact en makkelijk toe te passen in de dagelijkse gang van zaken.

Ken je iemand met hersenletsel, lees de tips dan eens door. Misschien doe je iemand een enorm groot plezier door een van deze tips op te volgen. Voor jou waarschijnlijk een kleine moeite, voor de ander een wereld van verschil!

1. Is er iets te vieren? Vraag of degene het leuk vindt om bijvoorbeeld even samen te lunchen of een drankje te doen, dichtbij huis. Zeker als degene met hersenletsel niet naar het feest of verjaardag kan komen.

2. Stuur eens een (echt) kaartje. Gewoon met de post dus. Simpel maar fijn.

3. Stel voor samen thuis te eten en neem dan zelf het eten mee. En maak het bij voorkeur ook klaar.

4. Neem kind(eren) eens wat vaker uit school mee voor een speelafspraak. Dit geeft degene met hersenletsel een onverwachts extra rustmomentje. En dat is heel fijn.

5. Maak samen een wandeling en praat dan niet teveel.

6. Ga eens mee naar een yogasessie bijvoorbeeld. En doe daarna een theetje. Ontspanning en sociaal element, 2 vliegen in 1 klap.

7. Houd afspraken kort. Ook als we zeggen dat het wel gaat. Vaak merken we op het moment zelf niet dat iets teveel is. Bescherm ons tegen onszelf.

8. Spreek zoveel mogelijk buiten af. Frisse lucht is goed voor ons (en voor jou ook). Buiten hebben we over het algemeen minder last van prikkels. Ik wel in ieder geval. Gaat natuurlijk niet op in een drukke stad. Maar strand, bos, park of andere rustige plek buiten is heerlijk voor mensen met hersenletsel.

9. Zorg dat er een ruimte beschikbaar is waar we ons even alleen terug kunnen trekken. Zeg dat gewoon uit jezelf als we op bezoek komen.

10. Praat met ons. Vraag waar je mee kunt helpen. Bied je hulp aan, herhaaldelijk.

11. Houd contact op een manier die bij ons past. Whatsapp is prettig voor ons. Omdat we kunnen reageren wanneer we ons goed voelen. Geldt trouwens ook voor e-mail.

12. Blijf kijken naar wat nog WEL kan en stel die dingen dus voor in plaats van dingen die niet meer kunnen.

13. Kijk of je zoveel mogelijk ons vaste dagritme in tact kunt houden. De meeste mensen met hersenletsel hebben een vaste structuur in hun dag. Rusten bijvoorbeeld na de lunch. Kijk of je afspraken daar omheen kunt plannen. Dat helpt ons heel erg.

Ook met hersenletsel is het leven nog super leuk. Je kunt dingen niet meer, of minder goed of minder vaak. Maar gelukkig zijn er ook zo ontzettend veel dingen die wel kunnen.

En anderen kunnen je helpen. Onder andere door het volgen van deze tips. Deze gelden voor mij, maar misschien ook voor jou?!

Mis jij nog belangrijke tips? Laat het me dan weten. Ik ben heel benieuwd naar jouw tips.

Kesty

Lees hier de vorige blog van Kesty

Kesty heeft op 41 jarige leeftijd een herseninfarct gehad en is als gevolg daarvan sinds maart 2017 volledig arbeidsongeschikt verklaard. Zij heeft een eigen blog waar ze schrijft over haar zoektocht naar een nieuwe balans in het leven met hersenletsel.

Meer artikelen in BeroerteHersenletsel

3

als iemand met NAH een invitatie voor een feestje met veel mensen en luide muziek niet aanneemt, blijf dan niet aandringen en voel je niet beledigd. Een luidruchtig feestje is meestal niet haalbaar. De persoon in kwestie heeft wellicht ook heel veel spijt dat hij dit feestje niet kan meemaken. Maak het dan niet erger door te denken dat hij of zij niet willen komen.

Catherine  |  08-08-2018 07:29 uur

Hoi wat goed dat je het bespreekbaar maakt. Voor mensen met afasie is mailen en whats appen moeilijk zo ook t bespreekbaar maken van vele dingen. Rust is inderdaad een priorteit en vaak nodig. Voor ieder is hersenletsel anders maar wel goed dat je deze blog schrijft en sommige dingen zijn herkenbaar.

Jeanine   |  06-08-2018 09:26 uur

Kesty,
Weer een herkenbare blog. Ik heb afgelopen Mei een hersenbloeding gehad en herken veel van wat je beschrijft. Gelukkig krijg ik ook veel hulp van familie en vrienden, maar merk vaak dat zij het net zo lastig als ik vinden, wat wel en niet meer gaat. De 1 op 1 afspraken zijn het fijnst. Als we ergens heen gaan waar veel bekende zijn, stuur ik de avond ervoor een mailtje/appje met een update over hoe het met me gaat, welke reden te onderzoeken en uitslagen er zijn geweest. Dit voorkomt dat ik 50x hetzelfde verhaal moet vertellen, wat me veel energie kost.
Blijf deze fijne blogs schrijven.

Coriëlle   |  06-08-2018 07:34 uur

Reageer op dit artikel