Kijken met je neus

Maandag 18 mei 2015. Geplaatst onder: Hersenen door Mark Mieras

Een ontbijttafel vol spullen. En ergens daartussen ligt mijn fietssleutel. Niet iedereen is even behendig om die te vinden. Vooral mannen hebben er vaak moeite mee, zo is mijn indruk. Die kunnen geruime tijd over wat ze zoeken heenkijken. ‘Wie heeft mijn fietssleutel gezien?' roep ik dan.

‘Je kijkt met je neus,' zei mijn moeder vroeger al, als ik zo bezig was. Nu weet ik dat het heel normaal is. Het is eerder een wonder dat anderen er geen moeite mee lijken te hebben. Wat de ogen oppikken van al die borden, bekers en potten beleg op tafel is namelijk een chaos aan kleuren en vormen. Daartussen een bepaald object terugvinden valt niet mee. Zeker niet wanneer het deels schuilgaat achter iets anders. Het probleem is dat onze ogen alleen in het centrum scherp kunnen zien. Ze moeten rondspringen om de tafel af te tasten.

Onderzoekers van de Universiteit van Chicago hebben onlangs ontdekt dat we beschikken over hersencellen die ons helpen zoeken. Die cellen zitten in de laterale intrapariëtale cortex: het centrum dat onze ogen bestuurt. In dat centrum kunnen de zoekcellen optimaal meekijken in alles wat er langs de ogen flitst wanneer onze zoekende blik over de tafel springt. De truc is dat deze cellen zich kunnen laten instellen op de juiste kleur, vorm en beweging. Dat doen we door te visualiseren wat we zoeken. In dit geval dus de fietssleutel: die is van staal, langwerpig en heeft een klein geel labeltje. Flitst er een object langs met dit signalement, dan worden de zoekcellen actief: ‘Ja, hebbes!'

Iets terugvinden is dus niet alleen een kwestie van goed kijken, maar vooral van je goed verbeelden wat je zoekt.

Mark Mieras, wetenschapsjournalist en columnist Hersen Magazine.
Auteur van drie boeken: 'Heftige hersens!' Ben ik dat?' en 'Liefde'.

Meer artikelen in Hersenen

|  27-10-2019 23:04 uur

Boy   |  14-02-2019 14:13 uur

Fijn om te horen dat de column van Mark Mieras je aansprak. Ik begrijp dat je graag nog wat meer wilt weten over het vermogen tot herstel bij neglect. Omdat we columnisten niet zelf dit soort vragen laten beantwoorden, nemen we als afdeling patiëntenvoorlichting het beantwoorden even over.

Ik vond voor jou de richtlijnen voor cognitieve revalidatie bij een beroerte op de website van Vilans, zie: http://www.vilans.nl/docs/producten/richtlijnencognitieverevalidatie.pdf
Op pagina 24 tot en met 29 staat uitgebreide informatie over neglect, inclusief toegepaste behandelwijzen, onderzoek naar nieuwe behandelwijzen en overwegingen wanneer behandeling al dan niet succesvol zal kunnen zijn.

Ik hoop dat ik je hiermee wat verder heb geholpen en wens je nog veel succes met je eigen column.

Hersenstichting  |  02-06-2015 11:42 uur

Reageer op dit artikel