Lopen voor duizenden anderen

Maandag 30 januari 2017. Geplaatst onder: Collecte door Bertel-Jos van Oorschot

Van 30 januari tot en met 4 februari 2017 vindt de 21e collecteweek van de Hersenstichting plaats. Ruim 18.000 collectanten kloppen bij deuren aan, staan op pleinen of voor winkels. ‘De vrijwilligers kennen vaak in hun omgeving mensen met een hersenaandoening,’ aldus collecteorganisator Bertel-Jos van Oorschot.

Als collecteorganisator haalt Bertel-Jos met zijn collectanten in Loon op Zand, Kaatsheuvel Sprang-Capelle, Waalwijk en Waspik jaar een flinke opbrengst binnen van circa € 8000.

Bertel-Jos kwam met de Hersenstichting in contact tijdens zijn revalidatieproces en vond de stichting zo de moeite waard dat hij graag iets wilde doen. Hij werd collectant, vervolgens collectecoördinator, nu is hij collecteorganisator.

Contact

De collecteweken zijn druk voor organisatoren en coördinatoren. Het invullen van de collectelijsten, het uitzetten van de routes, het verzegelen van de collectebussen; het zijn slechts een paar van de vele taken. ‘We maken ook tassen klaar met folders, collectenieuwsbrieven, een presentje voor de collectant. Ik heb intensief contact met mijn collectanten, voel me erg verbonden met hen. Ik zie ze als één grote familie, we hebben ook plezier met elkaar. Als de collecteweek is beëindigd, tellen we samen de opbrengst. Dat gebeurt nauwgezet, we checken alles driemaal,’ aldus de collecteorganisator.

Inzet

Bertel-Jos loopt nog steeds zelf met de collectebus. Het contact met de mensen aan de deur vindt hij belangrijk. En hij ziet altijd wel zijn kans schoon om nieuwe collectanten te werven. ‘Ik schroom niet om iemand aan te spreken en leg graag uit dat de Hersenstichting zich niet alleen inzet voor mensen met bijvoorbeeld een herseninfarct. Ook mensen met dementie, een depressie, een hersenschudding, of met migraine hebben er baat bij. Ik doe het voor die duizenden mensen met een hersenaandoening. Eén op de vier mensen krijgt ooit in het leven een hersenaandoening. Dat is bij veel mensen onbekend. Ik hoop dat we straks ons streefbedrag van € 10.000 hebben gehaald!’

Hartelijke groet,

Bertel-Jos

Wilt u volgend jaar collecteren? Kijk dan hier voor meer informatie.

Meer artikelen in Collecte

Hoi hoi ,
Wij hebben met Hersenstichting team de telavond gehad :
€ 9352,30 opgehaald
:-) Groet B-J

Bertel-Jos  |  24-02-2017 00:14 uur

He Bertel Jos
Het was weer gezellig vanavond. Volgend jaar weer?
groetjes en liefs

hanneke  |  01-02-2017 20:32 uur

Herken me helemaal in jouw verhaal. Door mijn hersenletsel in contact gekomen met de Hersenstichting en collectant geworden. Nu al tien jaar collectecoördinator en organisator, vandaag gestart. Hopen dat we ons records weer verbeteren!
Groetjes, Lèneke

Lèneke van der Velde  |  30-01-2017 20:42 uur