Morgen gaan we weer verder

Morgen gaan we weer verder...

Donderdag 25 september 2014. Geplaatst onder: HersenletselHersenstichting door Annet Wielemaker

Morgen gaan we weer verder, met het samenstellen van de Zorgstandaard Traumatisch Hersenletsel (THL) voor kinderen en jongeren.

Er is in één bijeenkomst al een mooie slag gemaakt, en ik mijmer nog even terug naar hoe dit allemaal begon.

In 2010 werd er een onderzoek gedaan naar de zorgverlening aan mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). De uitkomsten staan beschreven in het rapport Navigeren naar Herstel en die waren eigenlijk niet verrassend. Veel mooie voorbeelden en initiatieven, maar ook een zorgvraag die het zorgaanbod niet kan vinden, patiënten en hulpverleners die zoekende zijn. Het lijkt een kwestie van toeval en geluk of je wél of niet goed wordt geholpen. Dit mocht niet zo blijven, we moesten overeenstemming hebben over wat een goede kwaliteit van zorgverlening is en die moet voor iedereen toegankelijk zijn.

In anderhalf jaar tijd was er de Zorgstandaard THL voor volwassenen en we waren blij verrast door de inzet van patiënten, mantelzorgers en beroepsbeoefenaars. En op 1 januari aanstaande start de landelijk pilot, voor implementatie van deze zorgstandaard. En weer zijn wij blij verrast: wát een aanmelders die mee willen doen en denken!

Het was van begin af aan duidelijk dat de zorgverlening aan kinderen en jongeren in een aparte zorgstandaard moest worden beschreven. Kinderen en jongeren zijn immers nog in hun ontwikkeling, dat behoeft extra aandacht. En daar zijn wij nu, weer met de inzet van veel mensen en organisaties, aan begonnen.

Heeft de Zorgstandaard Traumatisch Hersenletsel voor kinderen en jongeren de toekomst? Ik zeg volmondig: Ja! We gaan er dus weer voor, met al die vrijwillige inzet van mensen en de indrukwekkende input van ouders.

Morgen gaan we weer verder... naar een betere toekomst voor iedereen met traumatisch hersenletsel, jong en oud!

Annet Wielemaker, Hoofd Patiëntenzorg bij de Hersenstichting

Meer artikelen in HersenletselHersenstichting