Natuur maakt gezonder

Maandag 8 december 2014. Geplaatst onder: Hersenen door Mark Mieras

Is natuur gezond voor de geest? Als we de statistiek mogen geloven wel. Mensen die in de buurt van bos, duin of park wonen leven langer, zijn minder zwaarmoedig en hebben gemiddeld minder last van overgewicht. De vraag is hoe dat kan. Een verklaring die voor de hand ligt: die mensen maken vaker een ommetje. Wandelen is gezond voor lichaam en geest. Terwijl je lekker voortstapt, raak je calorieën kwijt en stroomt er extra zuurstofrijk bloed door je hersenen.

Maar er is meer aan de hand dan lichaamsbeweging alleen. Proefpersonen die vijftig minuten door een park wandelen zijn daarna fitter dan mensen die precies evenveel bewogen tijdens een stadswandeling. Zelfs bij wie in huis blijft is er verschil te meten. Onderzoekers van de Cornell University brachten in kaart hoeveel groen kinderen thuis vanuit hun raam konden zien. Hoe meer groene blaadjes in hun uitzicht, hoe beter ze stressvolle levenservaringen konden hanteren, zo bleek. Dat was nog steeds zo na correctie voor sociale en economische verschillen.

Helpt een groene boom voor je raam echt om minder stress te hebben? Ja, dat zou zomaar kunnen. Uit onderzoek weten we namelijk dat we aandacht en rust vinden tussen de takken en de bladeren. Onze immer rusteloze geest ontspant zich in het patroon van licht wuivende bladeren waartussen het licht op en neer speelt. Normaal is de aandacht altijd in beweging: springt van de ene gedachte op de volgende, en van de ene prikkel naar de andere. We kunnen daar niet veel tegen doen. Het gaat maar door.

Eigenlijk hebben we allemaal een klein beetje ADHD. Vrijwel iedereen herkent iets in het rusteloos jagen op prikkels in activiteiten als televisiekijken, internetten en e-mail checken - gedrag dat veel mensen voor zichzelf als slecht beheersbaar aanmerken. De natuur helpt die molen even stilzetten. Wat een rijkdom!

Mark Mieras, wetenschapsjournalist en columnist Hersen Magazine.

Auteur van drie boeken: 'Heftige hersens!' Ben ik dat?' en 'Liefde'.

Meer artikelen in Hersenen

natuur en rust heb ik nodig na mijn herseninfarct

Ruud Penninx  |  02-01-2015 15:55 uur

Reageer op dit artikel