Neuromarketing

Maandag 23 maart 2015. Geplaatst onder: Hersenen door Peter Schoof

De hersenscanner weet beter wat ons bezielt, dan we zelf in de gaten hebben. En dus zijn we zo kneedbaar als was in handen van de reclamemakers die ons met neuromarketingtechnieken manipuleren.

Wat we zeggen is niet wat we doen. Onze koopbeslissingen worden genomen in ons onderbewustzijn. Instinctief of intuïtief. Als we echt willen weten waar onze beslissingen vandaan komen, moeten we kijken naar het apparaat dat die beslissingen maakt en dat is het brein, het reptielenbrein om precies te zijn. Dit is evolutionair gezien het oudste deel van onze hersenen met als basisfuncties overleving, voortplanting en instinctief handelen. Het reptielenbrein is actief als onze veiligheid in het geding is en slaat alarm als er bijvoorbeeld te weinig eten is.

Ook beslissingen nemen we met ons reptielenbrein. Vervolgens beschouwen we de genomen beslissing na met de neocortex, ons nieuwere brein. Vaak zitten er seconden tussen de beslissing en de nabeschouwing daarvan. Waarbij we die beslissing in veel gevallen ook nog rationaliseren en als een goede beslissing beschouwen.

Maar is het ook een goede beslissing? Ons reptielenbrein is ingesteld op primitieve tijden, is niet mee geëvolueerd met onze huidige manier van leven; het reptielenbrein waarschuwt ons niet als we te dik worden, noch adviseert het ons meer te gaan bewegen. Dat past niet in de overlevingsstrategie die het reptielenbrein primair hanteert.

Als we dus weten hoe beslissingen in de hersenen tot stand komen, hebben we een prima marketinginstrument. Maar hoe moeten we de neuromarketing nu precies beoordelen? Is het een instrument om ons iets aan te smeren waaraan we geen behoefte hebben of kunnen producenten juist beter inspelen op onze werkelijke behoeften, zoals die uit het hersenonderzoek blijken? Voelen we ons gelukkiger als winkeliers met hun aanbod beter aansluiten bij wat we werkelijk willen? Straks weet een neuromarketeer beter wat ik wil, dan ikzelf! En dat voelt behoorlijk onbehaaglijk.

Gelukkig zijn er al diverse gedragscodes voor de neuromarketing opgesteld, waarin zaken als integriteit en transparantie geregeld zijn. Als producenten zich hieraan houden kunnen we als consument tenminste de illusie behouden dat we heus zelf over onze aankopen beslissen.

Peter Schoof,
directeur van de Hersenstichting.

Meer artikelen in Hersenen

Reageer op dit artikel