Wie schrijft die blijft!

Maandag 25 augustus 2014. Geplaatst onder: Hersenen door Wim Kweekel

Bijna iedereen zit tegenwoordig achter een toetsenbord. Kijk maar eens op kantoren of bij mensen thuis. Iedereen doet zijn werk achter een computer. In het openbaar vervoer zitten hele volksstammen te whatsappen, sms'en, facebooken, surfen of hun mail weg te werken. Zelfs op de fiets gebeurt het op grote schaal (niet zo goed voor de verkeersveiligheid overigens). Ook tijdens vergaderingen en tijdens trainingen is het vroegere schrijfgereedschap ingeruild voor een tablet of smartphone. Er worden zelfs met telefoons foto's gemaakt van de borden of de screens. Dat scheelt dan opschrijven.

Ook op scholen wordt (na eerst wel te hebben leren schrijven) al snel overgegaan op het gebruik van tablets en computers. Vanaf groep drie al. Kortom, niemand schrijft er meer. Maar is dit wel zo verstandig?

Zelf ben ik ook een veelvuldig gebruiker van Macs en i-Pads. Maar tijdens gesprekken, vergaderingen of trainingen heb ik nog steeds de gewoonte om zaken aan het papier toe te vertrouwen. Ik heb er zelfs een apart boekje voor en een prachtige pen. Ouderwets, hè?
Maar toch heb ik het gevoel dat als ik iets opschrijf het beter beklijft. Herkent u dat?
Ook kan ik met het gebruik van pen en papier beter nadenken. Nieuwe artikelen en de opzet van een nieuw boek maak ik altijd op papier. Vaak met een mindmap, maar steeds op papier. Ik word dan niet gehinderd door een toetsenbord, meldingen op mijn computer of beperkt door de techniek.

Mijn gevoel lijkt me gelijk te gaan geven. Het gebruik met pen en papier lijkt inderdaad beter te zijn. En niet alleen bij volwassenen, maar ook bij kinderen.

Een aantal psychologen, neurowetenschappers en pedagogen zijn namelijk tot de conclusie gekomen dat het te vroeg is om het gebruik van pen en papier tot iets uit het oud grijze verleden te verklaren. Nieuwe bewijzen suggereren dat er een verband is tussen het fysieke schrijven en leren.
Volgens Stanislas Dehaene (psycholoog aan het Collège de France in Parijs) zorgt het schrijven met een pen voor unieke neurale circuits die het leren bevorderen. Circuits die niet worden gebruikt als hetzelfde wordt ingetikt.
Karin James (psycholoog aan de Universiteit van Indiana) concludeerde dat kinderen die schrijven een verhoogde activiteit hebben in drie specifieke gebieden van de hersenen die gebruikt worden door volwassenen als ze lezen en schrijven. De activering van deze gebieden was aanzienlijk zwakker bij de kinderen die tikten.
De psychologen Pam A. Mueller (Princeton) en Daniel M. Oppenheimer (Universiteit van Californië) concluderen dat studenten beter leren als ze notities met de hand schrijven dan wanneer ze deze intikken.
Voor volwassenen kan typen dus een snel en efficiënt alternatief zijn voor het vroegere opschrijven, maar het lijkt ons vermogen om nieuwe informatie te verwerken te verminderen. Als we iets op papier opschrijven blijken we zaken beter te onthouden en te begrijpen.
De Yale-psycholoog Paul Bloom concludeerde dat we door - het op papier - maken van aantekeningen ons meer focussen op de dingen die echt belangrijk zijn. Wat dan weer zijn voordeel heeft bij het onthouden en toepassen van de verworven kennis.

Nu ik dit weet blijf ik zeker mijn opschrijfboekje en mooie vulpen gebruiken.

Zullen we met z'n allen dan ook weer tijdens vergaderingen en gesprekken terug gaan naar het ouderwetse, maar o zo doeltreffende, gebruik van pen en papier? Kunnen we onze aantekeningen daarna altijd nog fotograferen met onze smartphone en de foto's plaatsen in een programma als Evernote. Juist door het eerst op te schrijven hoeven we onze notities in ieder geval minder vaak terug te zoeken en passen we deze kennis sneller toe.

Kortom: ‘Wie schrijft die blijft'!

Meer artikelen in Hersenen

1

Interessant. Ik merk dat het ook een ander effect heeft op de persoon met wie je in een gesprek/bijeenkomst zit. Schrijven geeft een ander gedrag dan typen achter een computer. Zelf maak ik alleen wel gebruik van een tablet om te schrijven. Maakt dat ook uit voor je hersenen?

Henri Melger  |  25-08-2014 13:38 uur

Reageer op dit artikel