Kenmerken

Een aneurysma in de hersenen wordt meestal na een hersenbloeding ontdekt. Meestal is dit een subarachnoïdale bloeding (SAB). Soms wordt een aneurysma per toeval ontdekt bij een onderzoek naar heel andere klachten die er niets mee te maken hebben.

Kenmerken van een aneurysma zijn:

• Directe, opvallende hevige hoofdpijn is vaak een kenmerk van een gebarsten aneurysma in de hersenen. Wanneer deze hoofdpijn langer dan een uur aanhoudt, is het verstandig om naar de huisarts te gaan.
  • Bij een kleine groep mensen met een aneurysma kan er vermindering van bewustzijn, verlamming of andere uitvalsverschijnselen optreden.
  • Van een aneurysma dat niet gebarsten is, merk je meestal niks. Soms drukt het aneurysma tegen een zenuw of een gebied van de hersenen aan. Dit kan wel voor klachten zorgen. Welke klachten je hebt, is afhankelijk van de plek in de hersenen waar het aneurysma zit.

Diagnose

Een arts stelt een aneurysma in de hersenen meestal vast nadat je een hersenbloeding hebt gehad. Maar een arts kan een aneurysma ook bij toeval vinden als er een foto van de hersenen wordt gemaakt zonder dat je een hersenbloeding hebt gehad.

Een foto kan gemaakt worden door:

• een CT scan (Computer Tomografie, eventueel met contrastvloeistof)
  • een MRI scan (Magnetic Resonance Imaging) of
  • een DSA (Digitale subtractie angiografie) met een katheter via de lies. Op deze website vindt je meer informatie over DSA.

Oorzaken

Het is onbekend hoe een aneurysma precies ontstaat. Veel mensen met een aneurysma hebben ook last van slagaderverkalking. Een klein deel heeft een bindweefselaandoening.

Er wordt steeds meer bekend over hoe aneurysma binnen een familie kan voorkomen. Als je ouder een SAB heeft, kun je  aan een neuroloog vragen of een foto voor een aneurysma zinvol is.

Dit kan bijdragen aan het ontstaan van een aneurysma:

• hoge bloeddruk
  • roken en teveel gebruik van alcohol
  • een scheurtje in de vaatwand
  • bloedvaten die een vreemde vorm hebben
  • een infectie van de vaatwand

Behandeling

Een gebarsten aneurysma dat een hersenbloeding heeft veroorzaakt moet behandeld worden om een nieuwe hersenbloeding te voorkomen.

Voor een aneurysma dat niet gebarsten is en dat per toeval is ontdekt ligt dat anders. Dan heb je namelijk eigenlijk geen klachten. Vaak wordt er gekozen om het aneurysma niet te behandelen wanneer de kans op een SAB in de toekomst klein is. De arts kan dan adviseren om het aneurysma na enige tijd te controleren met een nieuwe foto.

Er zijn twee mogelijke behandelingen.

Behandeling met een katheter via de lies

Via de lies wordt een slangetje (katheter) in je slagader gebracht. Daarmee kan de arts naar het aneurysma in je hersenen gaan. De toevoer van bloed naar het aneurysma wordt dan afgesloten zodat er geen bloed meer naar toe kan stromen. Dat kan door het opvullen van het aneurysma met kleine platinadraadjes (coiling), door een klein korfje in het aneurysma te brengen (WEB-device) of door een cilindertje (stent) in de slagader te zetten.

Behandeling door een hersenoperatie

Tijdens een hersenoperatie maakt de chirurg een opening naar je hersenen. Daarna wordt er een klemmetje gezet op het aneurysma zodat er geen bloed meer in het aneurysma kan komen en dit niet meer kan gaan bloeden.

Beide behandelingen hebben risico’s. Er kan een hersenbloeding of een herseninfarct ontstaan tijdens de behandeling. De arts maakt daarom samen met de patiënt een afweging over de keuze van behandeling.

Gevolgen

Van een aneurysma dat niet gebarsten is, voel je meestal niets. Dan zijn er dus geen gevolgen. Toch moet je dan wel met de neuroloog overleggen of het aneurysma behandeld moet worden.

Als het aneurysma is gebarsten zijn er meestal wel gevolgen, omdat je dan een hersenbloeding hebt. Dan heb je dus last van de gevolgen die horen bij een hersenbloeding. Het aneurysma moet dan in een vroeg stadium behandeld worden.

Met je neuroloog kun je het beste bespreken of het zin heeft om bij je familieleden te laten onderzoeken of zij ook een aneurysma hebben.

De Hersenstichting heeft bij het opstellen van deze tekst dankbaar gebruik gemaakt van adviezen van:

• p​rof. dr. L. Jaap Kappelle, neuroloog, UMC te Utrecht

Laatste update: mei 2023