Beweging en je hersenen

Wist je dat maar liefst driekwart van het totaal aantal hersencellen betrokken is bij beweging? De hersenen sturen bewegingen aan door signalen te geven aan je spieren.

Dat beweging goed is voor onze gezondheid is al langer bekend. Maar wist je dat bewegen ook gunstige effecten heeft op je hersenen? Het stimuleert de doorbloeding van je hersenen, verbetert de communicatie tussen hersencellen en heeft een positief effect op de ontwikkeling en groei van hersencellen.

Effect van bewegen

Regelmatig bewegen is goed voor je denkvermogen, oftewel je ‘cognitieve functies’,  zoals bijvoorbeeld het geheugen en concentratievermogen. Ook kan beweging slaapproblemen verminderen. Tenslotte heeft beweging een positieve invloed op de mentale gezondheid. Het zorgt voor een betere stemming en vermindering van stress. Regelmatig bewegen kan zelfs angst- en depressieve klachten verminderen. Reden genoeg om direct in actie te komen!

Maak bewegen leuker met de Ommetje-app

Ommetje-app Hersenstichting

“Maak bewegen leuk!” Dat is de tip die hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder keer op keer weer mee geeft. Daarom hebben we, in samenwerking met hem, een app ontwikkeld die jou motiveert iedere dag een ommetje te maken. Daarbij kun je, op afstand, de uitdaging aangaan met je collega’s, vrienden of familie. Er zijn medailles te halen en na iedere wandeling vertelt Erik Scherder een nieuw hersenfeitje.

Waar wacht je nog op? Download de app en maak een ommetje!

Download-ommetje-in-de-app-store      badge-google-play-store-ommetje-download

Mag ik wel een ommetje maken gezien de coronamaatregelen? Ja, een wandeling maken mag. Bewaar minimaal 1.5 meter afstand en zoek geen drukke plekken op. Houd je altijd aan de richtlijnen van het RIVM.

Tips om meer te bewegen

Vind je het lastig om iedere dag 30 minuten te bewegen? Of denk je er niet aan toe te komen door een vol schema? Hieronder een paar tips om dagelijks bewegen gemakkelijker te maken.

• Maak het leuk

Zoek manieren om bewegen leuk te maken. Maar houdt daarbij wel rekening met de maatregelen van het RIVM. Spreek bijvoorbeeld af met een collega, vriend of familielid om te bellen, terwijl jullie beiden een ommetje maken. Op deze manier motiveer je elkaar om te bewegen en kun je op afstand overleggen of bijpraten.

Heb je een tuin? Dan is dit misschien wel het moment om het onkruid te verwijderen of de tuin op te knappen. Ook dan ben je in beweging.

Een andere manier om het leuk te maken is om doelen te stellen en jezelf te belonen wanneer je deze haalt. Bijvoorbeeld om 10.000 stappen per dag te zetten. Dit kun je meten met een stappenteller of een app op je mobiele telefoon.

• Bouw routine op

Plan de momenten waarop je beweegt van te voren in. We kunnen nu helaas niet naar een sportschool of sportclub, maar ook thuis kun je bewegen. Spreek bijvoorbeeld een vaste dag af met een vriend of vriendin om te gaan sporten, te gaan wandelen of een stukje te fietsen. Zo maak je de kans kleiner dat het er bij in schiet of dat je het vergeet. Veel sportscholen bieden online lessen aan en op Youtube staan ook veel video’s waarmee je thuis kunt trainen.

• Begin klein

Probeer de periodes van bewegen op te knippen in kleinere stukken. Begin eens met blokken van tien minuten. En als je doelen stelt, stel ze realistisch. Wees niet teleurgesteld wanneer je het doel een dag niet haalt. Alle beweging is mooi meegenomen!

Maak het leuk

Bouw routine op

Begin klein

Heb je vragen over de HersenCoach, bekijk dan de veelgestelde vragen. Toch nog geen antwoord kunnen vinden? Neem dan per mail contact op.

Meer lezen over beweging? Klik hier.