Onderwerpen op deze pagina:

Vormen van een dwangstoornis

Bij een dwangstoornis denk je dat je bepaalde dingen moet doen om jezelf gerust te stellen. Soms blijft het bij gedachten. Je hebt dan last van steeds dezelfde nare gedachten. Maar je kunt ook last hebben van herhalende handelingen. Je gedachten moet je dan ook uitvoeren.

Dit zijn 5 vormen van een dwangstoornis:

Obsessieve-compulsieve stoornis

Als je een dwangstoornis hebt, dan kun je alleen last hebben van herhalende gedachten (obsessies). Als je last hebt van herhalende gedachten en herhalende handelingen (compulsies), dan heet dat een obsessieve-compulsieve stoornis (OCS). Artsen noemen OCS ook wel OCD (Obsessive Compulsive Disorder).

Smetvrees is een vorm van OCS/OCD. Je bent dan heel erg bang voor bijvoorbeeld vuil, bacteriën of urine. Omdat je dit zo vies vindt, ben je heel veel tijd kwijt aan schoonmaken. Door je smetvrees vind je het vaak ook lastig om thuis visite te ontvangen.

Verzamelstoornis

Als je een verzamelstoornis hebt, dan vind je het erg moeilijk om spullen weg te gooien. Omdat je veel dingen bewaart, heb je thuis vaak een grote verzameling aan spullen. Hierdoor kan je huis heel vol komen te staan. Het kan zijn dat je daardoor nog maar erg weinig plek hebt om erin te slapen en wonen.

Excoriatiestoornis

Bij een excoriatiestoornis blijf je maar aan je huid pulken. Je huid raakt hier vaak erg door beschadigd. Toch vind je het moeilijk om te stoppen. Zelfs als het pulken pijn doet. Een excoriatiestoornis heet ook wel huidpulkstoornis.

Morfodysfore stoornis

Een morfodysfore stoornis wordt ook wel Body Dysmorphic Disorder (BDD) genoemd. Als je BDD hebt, dan denk je dat je heel erg lelijk bent. Vaak denk je de hele tijd aan een bepaald deel van je lichaam, omdat je dit zo lelijk vindt. Zoals je neus of het haar op je armen.

Het zijn vervelende gedachten waar je geen controle over hebt. Vaak schaam je je ook voor hoe je eruitziet. Hierdoor is het moeilijk om dagelijkse dingen te doen. Zoals over straat lopen, of afspreken met vrienden. Een cosmetische operatie haalt de onvrede over je uiterlijk meestal niet weg.

Trichotillomanie

Bij trichotillomanie trek je heel vaak je haar uit, soms wel elke dag. Dit kan bijvoorbeeld je hoofdhaar zijn, maar ook je wimpers of wenkbrauwen. Vaak blijf je trekken tot de plek kaal is.

Soms heb je niet echt door dat je je haar eruit trekt. Je doet het dan bijvoorbeeld terwijl je belt of tv kijkt. Maar het kan ook zijn dat je binnen korte tijd opeens heel veel haar uit moet trekken. Omdat je die dag veel stress hebt, bijvoorbeeld.

Beluister de podcastserie Donkergrijze cellen over angsten en depressie

Donkergrijze cellen is een 6-delige podcastserie van de Hersenstichting over angsten en depressie. Annemiek Lely gaat als trotse ambassadeur van de Hersenstichting in de afleveringen in gesprek met gasten die meer kunnen vertellen over angsten en depressies. Hoe dat bijvoorbeeld voelt, of hoe de processen in je brein precies werken.

Beluister de podcast op ons podcastkanaal Hoofdzaken, via je favoriete podcast-app! Spotify, Apple Podcasts of Google podcasts.

Folder | Leven met een angststoornis

Angststoornissen hebben hun oorsprong in de hersenen. Iedereen is wel eens angstig. Maar als je angstig bent zonder aanleiding, of als de angst je dagelijkse leven beheerst, is er sprake van een angststoornis.Deze folder gaat…

De Hersenstichting heeft bij het opstellen van deze tekst dankbaar gebruik gemaakt van adviezen van:

• Prof. dr. Ton J.L.M. van Balkom, psychiater, Amsterdam UMC en GGZ inGeest Amsterdam