Hersenen als bloem nieuwsbericht

Hersenen als een bloem: hét symbool voor onzichtbare gevolgen

Laatste nieuws

1 op de 4 Nederlanders heeft een hersenaandoening. Mensen met een hersenaandoening hebben vaak, naast de zichtbare gevolgen ook last van onzichtbare gevolgen. Om meer begrip en bewustwording te creëren voor de mensen met onzichtbare gevolgen, ging de Hersenstichting op zoek naar een symbool als gespreksstarter! Van de maar liefst 400 inzendingen is een top 5 gemaakt. Daarop kon een week lang gestemd worden. Het concept ‘Hersenen als een bloem’, van Vincent Savelkouls heeft uiteindelijk gewonnen!

Met maar liefst 36,5% van de stemmen heeft het concept ‘Hersenen als een bloem’ gewonnen als hét symbool voor onzichtbare gevolgen na een hersenaandoening. Winnaar Vincent legt uit wat het symbool ‘Hersenen als een bloem’ uit moet stralen:

“De paardenbloem staat symbool voor de hersenen van iemand met een hersenaandoening. Deze hersenen zijn kwetsbaarder, gevoeliger, en kunnen bij de lichtste prikkels al zaadjes loslaten. Het loslaten van de zaadjes symboliseert het verlies van geheugen, van intimiteit en het leven zoals deze personen het vroeger kenden. Maar de mensen met deze aandoeningen blijven prachtige personen. Hun hersenen zijn dan ook nog steeds een mooie bloem, alleen zijn deze iets gevoeliger en kwetsbaarder dan die van anderen.”

Waarom een symbool voor onzichtbare gevolgen?

Onzichtbare gevolgen, zoals vermoeidheid, overprikkeling of veranderingen in denken, emoties en gedrag, zorgen bij veel mensen voor een dagelijkse strijd die het leven belemmert. Dit zijn vaak ingrijpende gevolgen die ook leiden tot veel onbegrip uit de omgeving, omdat je ze simpelweg niet kunt zien: “Ach, ga je nu al naar huis?”, “Ik ben ook weleens moe, kom op.” of “Je moet ermee leren leven”.

Om meer begrip en bewustwording te creëren voor de mensen met onzichtbare gevolgen na een hersenaandoening, ging de Hersenstichting op zoek naar een symbool! Een symbool als gespreksstarter voor mensen die lijden aan de onzichtbare gevolgen na een hersenaandoening. Maar ook een symbool dat kan worden ingezet als steunbetuiging. Het symbool vervangt dus niet het huidige logo van de Hersenstichting.

Iedereen kon meedoen aan ‘de wedstrijd’ voor het beste symbool. Op het platform Battle of Concepts hebben ruim 400 mensen hun ideeën en concepten voor een symbool ingediend. Uit al deze inzendingen heeft de Hersenstichting, samen met de Adviesraad van Ervaringsdeskundigen, een top-5 gekozen. Van 12 t/m 18 april kon iedereen stemmen op zijn of haar favoriete symbool. Ruim 11.000 mensen hebben hun stem uitgebracht op één van de 5 symbolen.

Samen met ervaringsdeskundigen, donateurs en volgers gaat de Hersenstichting kijken hoe het symbool het beste ingezet kan worden om zoveel mogelijk bewustwording te creëren.

Winnaar Vincent Savelkouls: “Hopelijk heb ik mensen met een hersenaandoening een hart onder de riem kunnen steken”

Vincent Savelkouls, de bedenker van het symbool: “Het zou mooi zijn als mensen, bij het zien van het symbool, met elkaar in gesprek gaan en even stil staan bij het feit dat er mensen zijn die dagelijks moeten leven met onzichtbare gevolgen. Ik heb door het meedoen aan deze wedstrijd in ieder geval wel dat besef gekregen.”

“Ik ben trots op het resultaat en ik ben blij dat de meerderheid van de stemmers hier ook zo over dacht!”

Beluister onze podcastserie Tussen je oren over onzichtbare gevolgen

Tussen je oren is een acht-delige podcastserie van de Hersenstichting over de onzichtbare gevolgen na een hersenaandoening. Annemiek Lely gaat als trotse ambassadeur van de Hersenstichting in de afleveringen in gesprek met gasten die meer kunnen vertellen over deze gevolgen.

Beluister de podcast op ons kanaal Hoofdzaken, via je favoriete podcast-app; SpotifyApple Podcasts of Google podcasts.

Wil je de podcast prikkelarm beluisteren? Ga dan naar deze playlist.