HersenMagazine
Thema: Aandacht

HersenMagazine december 2018

De uitgave van het HersenMagazine van december 2018 heeft het thema aandacht. Wat is het, en waarom kunnen we niet altijd onze aandacht ergens bij houden? Kunnen we aandacht sturen? Of beïnvloeden? Bij sommige hersenaandoeningen gaat aandacht achteruit. De Hersenstichting financiert onderzoeken naar de behandelingen ervan. In dit nummer vertellen wetenschappers en ervaringsdeskundigen over aandacht en aandachtstekort.

Met onderstaande artikelen krijgt u alvast een voorproefje van de artikelen in het HersenMagazine van december 2018. Wilt u graag deze editie ontvangen van het HersenMagazine? U kunt deze aanvragen via het contactformulier.

‘ADHD kun je niet stoppen’

Snel afgeleid zijn en geen aandacht hebben; Jos Schipper kan erover meepraten. Jos is 64 en had jarenlang drukte en onrust in haar hoofd. Zo ernstig, dat ze er depressief van werd. Pas jaren later bleek dat ze AHDH had. In het interview vertelt Jos openhartig over haar ervaringen.

‘Aandacht is de basis van ons dagelijks functioneren’

Volgens Joke Spikman hoogleraar medische neuropsychologie aan de RU Groningen en het UMC Groningen, is aandacht de basis van ons dagelijks functioneren. Wat is aandacht en in hoeverre hebben we het nodig? En is aandacht aan te wijzen in de hersenen? Acht vragen aan Joke Spikman, hoogleraar medische neuropsychologie aan de RU Groningen en het UMC Groningen.

Nieuw centrum voor intensieve revalidatie

Het Daan Theeuwes Centrum in Woerden is een nieuw revalidatiecentrum voor jongeren van 16 tot 30 jaar met ernstig hersenletsel. Zij krijgen daar intensieve revalidatie naar Amerikaans voorbeeld. ‘Het is veel leuker om tussen andere jongeren hard aan de bak te gaan,’ volgens Daan Theeuwes die zelf een zeer ernstig ongeluk kreeg op zijn 23ste. Lees het hele interview met vader Adriaan.

E-learning voor mensen met hersenletsel

Mensen met hersenletsel, na bijvoorbeeld een beroerte of ongeluk, komen na de revalidatieperiode vaak in een diep dal terecht. Zij vragen zich af hoe zij hun leven weer zinvol kunnen inrichten en hoe zij met hun letsel kunnen omgaan. De e-learning Met MAF meer mens, die 5 november tijdens het Hersenletsel Congres is gelanceerd, helpt mensen om te gaan met de veranderingen als gevolg van hersenletsel en het leven opnieuw op de rails te krijgen. Ellis Merkelijn en Marja Steegenga vertellen hoe ze hun MAF-methode ombouwden tot een e-learningprogramma.

Toekomstdromen van wetenschappers

Wetenschappers blijven altijd dromen houden op hun eigen onderzoeksgebied. In elke editie van het HersenMagazine worden drie toekomstdromen van verschillende wetenschappers en hun onderzoeken vermeld. De toekomstdromen uit het HersenMagazine van december 2018 zijn van klinisch neuropsycholoog Joke Spikman, neurowetenschapper Chris Vriend en bewegingswetenschappaer Erwin van Wegen.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.