HersenMagazine
Thema: Bewustzijn

HersenMagazine augustus 2018

De uitgave van het HersenMagazine van augustus 2018 heeft het thema Bewustzijn. Wat is bewustzijn, bestaat er een relatie tussen bewustzijn en onze hersenen? En is het aan te wijzen in onze hersenen? In dit nummer vertellen wetenschappers en ervaringsdeskundigen over onder andere locked-in, LBS en coma.

Onderstaande artikelen geeft u een overzicht van de hoofdartikelen in het HersenMagazine van augustus 2018. Wilt u graag deze editie ontvangen van het HersenMagazine? U kunt deze aanvragen via het contactformulier.

Locked-insyndroom: gevangen in je eigen lichaam

Het is 2008 als Paul Trossèl en zijn zwangere vrouw Arianne met hun zoontje in Bulgarije wonen. Paul maakt er carrière bij een Zwitserse chocoladefabriek. Totdat een hersenstaminfarct hem treft en er voor hem en zijn gezin een nachtmerrie begint. Weken later wordt hij wakker in Nederland. Hij kan niet meer bewegen, niet meer lopen, niet meer praten. Paul blijkt volledig verlamd, of ‘locked-in’. Lees het verhaal van Paul en zijn vrouw Arianne.

Hersenstichting steunt comaonderzoek

Als iemand na een hartstilstand in coma raakt, komen er allerlei vragen boven. Niet alleen over de behandeling en diagnose van de patiënt, maar ook voor familie en naasten. De Hersenstichting financiert verschillende projecten op het gebied van coma. Dr. Jeannette Hofmeijer (neuroloog) en dr. Marianne Boenink (filosoof) werken beiden aan de Universiteit Twente. Ze doen daar onderzoek naar de vooruitzichten van mensen die na een hartstilstand in een coma belanden. Ze vertellen aan de Hersenstichitng over het project waarin ze vanuit hun eigen expertiseveld samenwerken.

Passende zorg bij bewustzijnsstoornis

Patiënten die na een coma in een laagbewuste toestand terechtkomen, krijgen vaak niet de behandeling die ze nodig hebben. Samen met deskundigen uit het veld wil de Hersenstichting dit snel aanpakken. Willemijn van Erp, arts en onderzoeker aan het Radboudumc in Nijmegen en de Coma Science Group in Luik weet uit eigen onderzoek hoe belangrijk een juiste diagnose is. Zij vertelt in een interview aan de Hersenstichting over het belang van passende zorg voor mensen die na een coma een langdurige bewustzijnsstoornis (LBS) ontwikkelen.

‘Bewustzijn is ongrijpbaar’

Is bewustzijn verbonden met de hersenen? Zo ja, hoe? En kun je bewustzijn in de hersenen aanwijzen? Psychiater en filosoof prof. Gerrit Glas van de Vrije Universiteit Amsterdam beantwoordt negen vragen over dit boeiende onderwerp in het interview met de Hersenstichting

Toekomstdromen van wetenschappers

Wetenschappers blijven altijd dromen houden op hun eigen onderzoeksgebied. In elke editie van het HersenMagazine worden drie toekomstdromen van verschillende wetenschappers en hun onderzoeken vermeld. De toekomstdromen uit het HersenMagazine van augustus 2018 zijn van psychiater Gerrit Glas, neuroloog Jeannette Hofmeijer en filosoof Marianne Boenink.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.