HersenMagazine februari 2019

De uitgave van het HersenMagazine van februari 2019 heeft het thema ‘samen’. Dit nummer gaat over iets betekenen voor een ander, maar ook over samenwerking. Bijvoorbeeld tussen (zorg)professionals. Samenwerking is immers cruciaal voor goede zorg voor mensen met hersenletsel, omdat de gevolgen vaak voor het leven zijn. In deze editie leest u ook over de invloed van samenzijn op de hersenen, en over Behapp, een nieuwe app tegen depressie.

Met onderstaande artikelen krijgt u alvast een voorproefje van de artikelen in het HersenMagazine van februari 20189. Wilt u het gehele magazine lezen? Bestel of download hem nu in onze webwinkel.

‘Soms weet mijn vader niet meer waar hij is’

Het leven van oud-profvoetballer Hent Kornelis veranderde finaal. Maar ook het leven van zijn zoons veranderde daardoor compleet. In het interview vertelt zoon Freek over hoe de hersenaandoening alles op zijn kop zet. Maar ook waarom Hent en Freek meedoen aan de campagne van de Hersenstichting.

‘Samenzijn is van invloed op de hersenen’

Volgens Martien Kas, hoogleraar Neurobiologie van gedrag aan de RU Groningen, trekken sommige mensen zich terug uit het sociale leven. Dat kan een teken zijn van een hersenaandoening, zoals dementie. Kas doet onderzoek naar sociale terugtrekking in relatie tot hersenaandoeningen. De redactie stelde de hoogleraar tien vragen over sociale gezondheid en contact met anderen.

Depressie bestrijden met een app

Een depressie is volgens psychiater Eric Ruhé te gevergelijken met een angstaanjagende steile glijbaan. Meer dan de helft van de mensen die een depressie hebben gehad, krijgt opnieuw een depressie. Ruhé onderzoekt met steun van de Hersenstichting of het mogelijk is de voortekenen van een terugval te herkennen en actie te ondernemen. Lees het interview met Ruhé.

Samen bereiken we meer!

De Hersenstichting werkt samen en deelt kennis met andere partijen. Zo kunnen we meer betekenen. Voor patiënten én voor wetenschappelijk onderzoek. Lees over 2018 vier partijen waarmee de Hersenstichting nauw samenwerkt: Samenwerkende Gezondheidsfondsen, Het Fitte Brein, Deltaplan dementie en Hersenonderzoek.nl.

‘Samen iets voor anderen doen’

Beer Dikkeboom is als elfjarige één van de jongste collectanten van de Hersenstichting. Beer zit boordevol ideeën en wil graag goeddoen. Liefst voor en met anderen. Zijn vader Bob heeft hij zover gekregen om mee te lopen tijdens de collecteweek van de Hersenstichting (die van 28 januari t/m 2 februari 2019 plaats vond). Lees hier het interview met Beer.

Toekomstdromen van wetenschappers

Wetenschappers blijven altijd dromen houden op hun eigen onderzoeksgebied. In elke editie van het HersenMagazine worden de toekomstdromen van verschillende wetenschappers en hun onderzoeken vermeld. De toekomstdromen uit het HersenMagazine van februari 2019 zijn van Martien Kas, hoogleraar Neurobiologie van gedrag en van Eric Ruhé, psychiater.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.