HersenMagazine
Toekomstdromen wetenschapper HM feb 2019

Wetenschappers blijven altijd dromen houden op hun eigen onderzoeksgebied. In elke editie van het HersenMagazine worden drie toekomstdromen van verschillende wetenschappers en hun onderzoeken vermeld. Hieronder leest u de toekomstdromen van de februari-editie van het HersenMagazine.

Hoogleraar Martien Kas zou het fantastisch vinden als de oorsprong van hersenziekten gevonden wordt

‘Behandeling van hersenziekten is nu nog vooral symptoombestrijding. Maar uiteindelijk willen we natuurlijk ziekten genezen. Daarvoor moeten we begrijpen wat de oorsprong is van een ziekte. Het zou fantastisch zijn als we die kunnen achterhalen. Het onderzoek daarnaar is complex maar wel heel belangrijk. Want hersenziekten zijn een groot medisch en maatschappelijk probleem. Ze hebben niet alleen invloed op de persoon zelf, maar ook op de omgeving. Maar hersenziekten zijn ingewikkelde ziektebeelden. De uiting ervan verschilt per persoon. Meestal is er geen duidelijke verdeling te maken in ‘wel ziek’ of ‘niet ziek’. De ene persoon met depressie of autisme is niet hetzelfde als de andere persoon, hoewel zij misschien dezelfde diagnose hebben. Ook het sociaal functioneren kan erg variëren. Misschien moeten we diagnoses op een andere manier gaan stellen: meer op basis van onderliggende biologische mechanismen die kunnen leiden tot bijvoorbeeld sociale terugtrekking. Dat is een grote uitdaging voor het onderzoek!’

Psychiater Eric Ruhé hoopt dat het SMARD-onderzoek een nieuwe depressie gaat voorkomen

‘Het is een open deur, maar het doel van het SMARD-onderzoek is uiteindelijk minder mensen te laten terugvallen in een depressie. Langere tijd herstel scheelt in de eerste plaats veel persoonlijk lijden maar ook maatschappelijke kosten. Bovendien zou het een mooi resultaat zijn als we de negatieve werking van een depressie op een positieve manier kunnen beïnvloeden. Uiteindelijk zou het fantastisch zijn als we voor iedere gebruiker maatwerk kunnen bieden. Dat het duidelijk is dat we bij persoon X op manier Y moeten ingrijpen en bij iemand anders weer net op een andere manier. Of dat deze methode niet geschikt is voor iemand en dat deze persoon beter af is met een andere interventie zoals medicatie. Maatwerk is dus de toekomstdroom.’

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.