HersenMagazine
Toekomstdromen

Wetenschappers blijven altijd dromen houden op hun eigen onderzoeksgebied. In elke editie van het HersenMagazine worden drie toekomstdromen van verschillende wetenschappers en hun onderzoeken vermeld. Hieronder leest u de toekomstdromen van de decembereditie van het HersenMagazine.

Zo ziet hoogleraar medische neuropsychologie en klinisch neuropsycholoog Joke Spikman de toekomst van haar vakgebied:

‘Er is al veel bekend over aandachtsproblemen en hersenletsel. Er wordt op dit moment veel onderzoek gedaan naar hoe hersennetwerken zich herstellen na hersenletsel, en naar hoe de effecten van hersenschade verminderd kunnen worden. Bijvoorbeeld met medicatie of specifieke stimulatie. Als hierover meer kennis beschikbaar is, biedt dit interessante aanknopingspunten voor het ontwikkelen van behandelmethoden die door gerichte stimulatie aandacht kunnen versterken. In de tussentijd hebben we vooral methoden tot onze beschikking die patiënten leren om beter om te gaan met deze stoornissen. Mijn wens is dat neuropsychologische zorg breder aangeboden gaat worden waardoor veel meer patiënten met aandachtsproblemen toegang krijgen tot dergelijke behandelingen.’

Neurowetenschapper Chris Vriend wil behandeling voor denkproblemen bij mensen met parkinson aanbieden

‘Het is mijn hoop dat we naar aanleiding van het onderzoek COGTIPS mensen met de ziekte van Parkinson een behandeling voor hun denkproblemen kunnen aanbieden. Zo’n behandeling is er nog niet en is hoognodig. De behandeling kan niet alleen de denkproblemen verbeteren, maar mensen ook op de langere termijn beschermen tegen achteruitgang van hun situatie. Mensen kunnen thuis, achter hun eigen computer en spelenderwijs de training uitvoeren. Zo zijn zij zelf actief met hun eigen behandeling bezig en hebben regie over hun eigen functioneren.’

Bewegingswetenschapper Erwin van Wegen wil mensen met parkinson helpen bij het leren omgaan met de klachten

‘Het is mijn droom om mensen met parkinson zo goed mogelijk te helpen bij het leren omgaan met de klachten. Ondanks de ziekte kunnen zij dan toch een waardevol leven leiden. Het vinden van een genezende behandeling voor mensen met de ziekte van Parkinson is een belangrijk onderzoeksgebied. Daar wordt gelukkig veel geld en energie in gestoken. Maar tot het zover is, zijn er veel mensen die nog moeten leven met de gevolgen van de ziekte. Het doel van mijn werk is dan ook om de problemen van het ‘hier en nu’ aan te pakken die mensen met parkinson ervaren. We willen hen leren omgaan met lichamelijke en mentale problemen, die hen belemmeren om hun dagelijkse leven in te richten zoals ze zouden willen. Samen met collega's doe ik daarom onderzoek naar effectieve (bewegings)-behandelingen die vrijwel direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk. Als patiënten leren omgaan met de klachten, verbetert dat hun waardigheid en kwaliteit van leven.’

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.