21 september: Wereld Alzheimer Dag

Geplaatst op 21 september 2018

Op Wereld Alzheimer Dag staan we stil bij de ruim 153.000 mensen in Nederland die aan een vorm van dementie lijden. Elke dag komen er 66 mensen met dementie bij. De meest voorkomende oorzaak van dementie is de ziekte van Alzheimer (70%).

Egbert kreeg op zijn 59e de diagnose alzheimer

"De ziekte heeft hem gesloopt, dat klinkt vreselijk, maar dat is het", vertelt Leonie over haar man Egbert. Egbert is op 3 maart jl. op 62-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van dementie. Egbert was in de bloei van zijn leven toen zijn gedrag langzaam veranderde. Hij zocht steeds vaker naar woorden, kon zijn schoenveters niet meer strikken en raakte steeds vaker hevig in paniek. De diagnose ziekte van Alzheimer kwam als een mokerslag. Leonie vertelt hoe deze aandoening hun leven compleet op z’n kop heeft gezet.

Wat is de oorzaak van alzheimer?

Alzheimer kenmerkt zich door twee specifieke eiwitten die zich ophopen in de hersenen: de zogenaamde amyloïde plaques en tangles. Deze zorgen eerst voor verminderde communicatie tussen hersencellen en later voor het afsterven van de cellen. Op oudere leeftijd (± 85jaar) gebeurt dit meestal als eerste in die delen van de hersenen die betrokken zijn bij het geheugen. Geheugenstoornissen en traagheid zijn dan de symptomen die op de voorgrond treden. Bij jongere mensen (± 75 jaar) komen de executieve stoornissen meer voor. Zoals moeite met plannen en overzicht houden.

Bij het ontstaan van dementie spelen zowel omgevingsfactoren, leefstijl als erfelijke aanleg een rol. Leeftijd is veruit de belangrijkste risicofactor. Hoe ouder, hoe groter de kans op dementie. Daarnaast heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat de volgende factoren het risico kunnen verhogen:

• roken
  • onvoldoende lichaamsbeweging
  • ernstig overgewicht
  • hoge bloeddruk
  • diabetes
  • depressie

Erfelijkheid speelt soms een rol

Erfelijke factoren spelen vooral een rol bij dementie op jonge leeftijd (onder de 60 jaar). Slechts één op de tien jongere patiënten heeft een puur erfelijke vorm en 50 procent kans om dit aan een kind door te geven. Op latere leeftijd verhogen risicogenen de kans op het krijgen van dementie enigszins. De belangrijkste erfelijke factor is het APOE-4-eiwit.

Hersenen gezond houden

Gelukkig zijn er een aantal dingen die u zelf kunt doen om uw hersenen in een zo goed mogelijke conditie te houden.

• Voldoende beweging
    Beweging zorgt voor de aanmaak van nieuwe hersencellen en verbindingen en een verbeterde bloedvoorziening in de hersenen. Daarnaast biedt regelmatig bewegen bescherming tegen cognitieve achteruitgang en verkleint het de kans op verschillende hersenaandoeningen, zoals dementie. Blijf vooral actief! Minimaal een half uur per dag bewegen is een gezond streven voor lichaam en geest.
  • Gezonde voeding
    Van iedere hap eten die we doorslikken, gaat maar liefst 20% van de binnen gekregen energie naar onze hersenen. Door een gezond eetpatroon, met voldoende omega-3-vetzuren, vitaminen en mineralen, zorgt u voor een goede en snelle communicatie tussen zenuwcellen. Wanneer u te weinig van deze stoffen binnenkrijgt, kan dit leiden tot cognitieve problemen (zoals vergeetachtigheid of een verminderde concentratie).
  • Voldoende slaap
    Slaap is voor iedereen anders, maar voor elk mens belangrijk. Genoeg slaap houdt je hersenen namelijk gezond. De langdurige combinatie van slecht en kort slapen heeft een negatieve invloed op ons afweersysteem en verhoogt bovendien het risico op chronische aandoeningen als depressie, diabetes type 2, dementie, hart- en vaatziekten en obesitas. Slapeloosheid kan deze aandoeningen ook verergeren. Genoeg redenen om uw nachtrust te koesteren voor gezonde hersenen en een gezond lichaam.
  • Hersentraining
    Door uw hersenen elke dag te trainen, draagt u bij aan het onderhoud van de cognitieve functies. U vermindert zo het risico op hersenaandoeningen waarbij het cognitief functioneren wordt aangetast (zoals dementie).

Hoe is dementie te behandelen?

Dementie is helaas nog niet te genezen. Er zijn wel mogelijkheden tot behandeling, maar deze richten zich vooral op het verminderen van symptomen en het behoud van de kwaliteit van leven.

De Hersenstichting maakt al jaren onderzoek mogelijk naar dementie. Dit kan gaan om onderzoek naar risicofactoren voor dementie, onderzoek om achter de oorzaak te komen, of onderzoek naar de behandeling van dementie. Onderzoek is belangrijk.

Steun onderzoek

Wilt u onderzoeken naar bijvoorbeeld dementie mogelijk maken? Word dan nu donateur van de Hersenstichting.

Steun onderzoek