22 dec: Prikkelarme voorstelling 'Steefs Operette uurtje'

Prikkelarme voorstelling 'Steefs Operette uurtje'

Op 22 december a.s. organiseert Het Nationale Theater (HNT) een prikkelarme voorstelling in Den Haag. In het kader van HNT Onbeperkt is theatermaker Steef de Jong gevraagd zijn succesvolle voorstelling, Steef’s Operette Uurtje, toegankelijk te maken voor mensen die prikkelgevoelig zijn. Het Nationale Theater werkt hiermee samen met Stichting Onbeperkt Genieten.

645.900 mensen in Nederland hebben blijvend hersenletsel. Mensen met blijvende beperkingen door hersenletsel kunnen last hebben van zichtbare gevolgen, zoals verlamming, maar juist de onzichtbare gevolgen maken het leven met de gevolgen van hersenletsel zo zwaar. Overprikkeling is één van de voor de buitenwereld onzichtbare, maar grote gevolgen voor mensen die hersenletsel hebben opgelopen. Al het geluid, geur en licht komt ongefilterd bij hen binnen.

HNT Onbeperkt

HNT Onbeperkt is een initiatief van projectleider Saartje Oldenburg om de theaters en voorstellingen van Het Nationale Theater toegankelijk te maken voor iedereen. Martijn Westerop van HNT: ”Wij vinden het belangrijk dat ons actuele aanbod gezien, gehoord, beleefd of gevoeld wordt. De een kan niet zien, de ander niet horen, de ander kan niet tegen prikkels. Maar dat betekent niet dat de zin om uit te gaan of de culturele interesse weg is.”

De voorstelling op 22 december is geschikt voor mensen die prikkelgevoelig zijn door bijvoorbeeld hersenletsel, autisme of mensen die hoog gevoelig zijn. Er wordt onder andere rekening gehouden met licht en geluid, er wordt een korte pauze ingelast en bezoekers mogen ten alle tijden de zaal verlaten als zij dat willen. Daarnaast richt het theater een stilteruimte in, zodat bezoekers even kunnen bijkomen als dat nodig is.

Overprikkeling zet je leven op z'n kop

De Hersenstichting juicht dit initiatief van harte toe: ”Na de ideeën voor een prikkelarm uurtje in de supermarkt en een prikkelvrije kermis is dit weer een handreiking naar de grote groep mensen die vaak niet begrepen wordt. Want aan de buitenkant zie je niet dat iemand snel overprikkeld is. In de campagne van de Hersenstichting die net gestart is, laten we zien hoe onder ander prikkelgevoeligheid je leven op z’n kop kan zetten. We hopen hierdoor dat meer mensen aandacht krijgen voor de onzichtbare gevolgen van hersenletsel. Een prikkelarme voorstelling is een mooie stap in de goede richting!”

Praktische informatie Prikkelarme voorstelling Steefs Operette uurtje

• Locatie: Zaal 3 Constant Rebecqueplein 20A, 2518 RA te Den Haag
  • Aanvang:  Inloop vanaf 13.00 uur, start voorstelling 13.30 uur
  • Einde voorstelling: 14.45 uur (inclusief 15 minuten pauze)