8 mei: Europese dag van de beroerte - Hersenstichting
8 mei: Europese dag van de beroerte

8 mei: Europese dag van de beroerte

Dinsdag 8 mei is het Europese dag van de beroerte. Er vinden op diverse locaties in Nederland activiteiten plaats. Ook bij u in de omgeving is er waarschijnlijk een ziekenhuis of instelling waar u terecht kunt voor de informatiemarkt of andere activiteiten. Ook de Hersenstichting is op een aantal locaties aanwezig.

Preventie hard nodig

Dit jaar wordt voor de 14e keer, onder auspiciën van de officiële Europese patiëntenorganisatie Safestroke.eu, de Europese Dag van de Beroerte gehouden. In Nederland is de organisatie en coördinatie in handen van Hersenletsel.nl. Op deze internationale preventiedag wordt extra aandacht gevraagd voor een beroerte, ook wel CVA genoemd. Een CVA is een hersenbloeding of herseninfarct. Jaarlijks krijgen ongeveer 45.000 Nederlanders een beroerte, waarvan ongeveer éénvijfde overlijdt binnen een jaar nadat ze voor het eerst zijn opgenomen in het ziekenhuis. Beroerte is de tweede doodsoorzaak bij vrouwen en de derde doodsoorzaak bij mannen in Nederland. Het is tevens de belangrijkste oorzaak van invaliditeit.

Voorlichting en risicometingen

Op ruim 110 locaties worden op dinsdag 8 mei 2018 diverse activiteiten georganiseerd. Ziekenhuizen, revalidatiecentra en andere instellingen als huisartsen en apothekers zullen op deze dag het CVA extra aandacht geven door informatie, metingen en voorlichting. Op veel plaatsen is er een informatiemarkt en zijn er voorlichtingsbijeenkomsten. Tevens bieden diverse instellingen gratis risicometingen aan. Meting van bloeddruk, cholesterol, bloedsuiker, hartslag (boezemfibrilleren), gewicht of berekenen van de Body Mass Index (BMI). Een actiedag blijft meer dan zinvol omdat dit ernstige gevolgen als invaliditeit of zelfs dodelijke slachtoffers kan voorkomen.  Actueel thema voor 2018 is ‘Het leven na een beroerte - omgaan met de gevolgen’.

Hier vindt een overzicht van de tot op heden ingeschreven locaties. Ook de Hersenstichting is op een aantal locaties aanwezig met een informatiestand.