Betere zorg voor jeugd met traumatisch hersenletsel

Betere zorg voor jeugd met traumatisch hersenletsel

Jaarlijks komen ongeveer 15.000 kinderen in Nederland bij de EHBO met traumatisch hersenletsel. Dat zijn maar liefst 30 kinderen, oftewel één schoolklas, per dag. Het werkelijke aantal kinderen dat traumatisch hersenletsel oploopt, ligt echter naar schatting veel hoger. Kinderen die niet in het ziekenhuis worden opgenomen, worden namelijk niet geregistreerd (bron: Zorgstandaard THL Kinderen & Jongeren).

De Hersenstichting heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt om de zorg na traumatisch hersenletsel, na een ongeval of klap op het hoofd, te verbeteren. Daarom is in 2016, in navolging van een versie voor volwassenen, de Zorgstandaard Traumatisch Hersenletsel (THL) voor kinderen en jongeren (0-25 jaar) gepresenteerd. In de Zorgstandaard, die is ontwikkeld in nauwe samenwerking met patiënten, naasten en professionals, staat precies beschreven hoe de zorg optimaal georganiseerd kan worden. Zo kan de jonge patiënt en zijn ouders/verzorgers de best mogelijke behandeling en begeleiding krijgen. Met de Zorgstandaard wil de Hersenstichting ervoor zorgen dat de jonge patiënt en zijn ouders/verzorgers de juiste zorg op het juiste moment krijgen.

Gevolgen niet direct zichtbaar

Een groot deel van de jonge patiënten herstelt gelukkig volledig, maar er is ook een aanzienlijke groep die langere tijd of chronisch problemen ondervindt. De gevolgen van hersenletsel zijn in de meeste gevallen niet (direct) zichtbaar, denk aan gevolgen zoals (extreme) vermoeidheid, overprikkeling en concentratie- en geheugenproblemen. Daardoor worden de gevolgen na traumatisch hersenletsel (ook wel Niet-aangeboren hersenletsel genoemd) vaak niet gezien of niet begrepen. Deze gevolgen kunnen namelijk ook pas na verloop van tijd optreden, soms pas jaren na het letsel, omdat het kind nog volop in ontwikkeling is.

Betere zorg

Om ervoor te zorgen dat de Zorgstandaard echt uitgevoerd wordt om betere zorg te kunnen geven aan patiënten, ondersteunde de Hersenstichting vier pilotregio’s in Nederland. In een periode van anderhalf jaar is de Zorgstandaard succesvol toegepast en zijn er mooie resultaten bereikt. Zo bleek dat de zorgverleners beter samenwerken dankzij de Zorgstandaard en de juiste zorg beter vindbaar is. Ook is hard gewerkt aan de verbinding met jeugdartsen en het onderwijs, om de gevolgen van hersenletsel beter te herkennen en erkennen.

Toolkit

Bent u professional en wilt u ook starten met de implementatie van de Zorgstandaard in uw regio? Download dan nu de Toolkit Betere Zorg THL.