gebruikte lachgaspatronen en ballonnen op straat

Blokhuis verbiedt lachgas door plaatsing onder Opiumwet

Staatssecretaris Blokhuis gaat lachgas voor oneigenlijk recreatief gebruik verbieden door het op lijst II van de Opiumwet te plaatsen. Dit besluit volgt op een risicobeoordeling van lachgas door het CAM. De afgelopen jaren wordt lachgas steeds vaker als recreatief roesmiddel gebruikt, wat leidt tot risico’s voor de volksgezondheid, overlast en verkeersongevallen. Lachgas is oorspronkelijk bedoeld voor onder meer gebruik in slagroomspuiten in de horeca. Deze ‘eigenlijke toepassingen’ van lachgas worden van het verbod vrijgesteld.

Eind mei 2019 riep de Hersenstichting de overheid al op om lachgas voor recreatief gebruik te verbieden. “Het is dan ook goed nieuws dat staatsecretaris Blokhuis nu stappen gaat zetten om deze rage onder – voornamelijk jongeren – aan banden te leggen”, zegt Koko Beers, woordvoerder van de Hersenstichting. “Vooral voor jonge gebruikers kan het gebruik van lachgas extreem schadelijk voor de hersenen zijn. Hoe vaker er wordt gebruikt, hoe groter de kans op klachten. Dit geldt met name voor klachten als verwardheid en hoofdpijn. Wanneer iemand in korte tijd grote hoeveelheden lachgas gebruikt, kan een vitamine B12-tekort leiden tot hersenschade.”

Niet zo onschuldig als het lijkt

Staatssecretaris Blokhuis: “We kunnen de risico’s met de gezondheid van met name jongeren niet langer accepteren. De beoordeling van het CAM (Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs) laat zien dat het recreatief gebruik van lachgas ontzettend schadelijk kan zijn en zelfs bij beperkt gebruik al tot serieuze gezondheidsschade kan leiden. Een ‘ballonnetje’ is echt niet zo onschuldig als het lijkt, dat wordt nu duidelijk.

Uitzondering voor eigenlijke toepassing

Omdat lachgas veel eigenlijke toepassingen heeft, onder meer voor het gebruik in slagroomspuiten, wordt er een algemene uitzondering gemaakt in het Opiumwetbesluit zodat die toepassingen blijven toegestaan. Staatsecretaris Blokhuis vindt dat de aanbieders en gebruikers van de eigenlijke toepassingen van lachgas zo min mogelijk geraakt moeten worden door de maatregel. Daarvoor is het belangrijk dat er een duidelijke definitie komt van wat die ‘eigenlijke toepassingen van lachgas’ precies zijn. Staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid gaan de komende periode in gesprek hierover.

Beers: “Het moet niet zo zijn dat de horeca geen gebruik meer kan maken van lachgas voor het bereiden van voedsel, maar de wet moet wel gehandhaafd kunnen worden. Blokhuis en Grapperhaus moeten dan ook snel duidelijkheid creëren en ervoor zorgen dat de wet gehandhaafd kan worden, anders zal het goede initiatief er niet voor zorgen dat gezondheidsschade wordt voorkomen.”

Preventie

Ook preventie en goede voorlichting over de risico’s van lachgas blijven onverminderd belangrijk. Het preventie- en voorlichtingsmateriaal over lachgas zal naar aanleiding hiervan worden herzien. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zet in op het voorkomen van het gebruik van lachgas in het verkeer.

Bron foto: ANP