Dankzij Nederlandse Loterij € 375.511 naar hersenaandoeningen

Dankzij Nederlandse Loterij €375.511 naar hersenaandoeningen

Geplaatst op 13 mei 2019

De Hersenstichting heeft € 375.511 ontvangen tijdens het jaarlijkse afdrachtsevent van de Nederlandse Loterij. Mede dankzij deze mooie bijdrage kunnen we hersenaandoeningen bestrijden, zorg voor patiënten verbeteren en de hersenen gezond houden. En dat is belangrijk, want één op de vier Nederlanders heeft een hersenaandoening.

Jaarlijks investeert Nederlandse Loterij een deel van haar opbrengst in de Nederlandse sport, 18 goede doelen en in de Nederlandse samenleving. Met deze bijdrage wordt de Nederlandse sport gefinancierd en goede doelen ondersteund om hun doelen op het gebied van gezondheid, beweging en welzijn te realiseren. In totaal hebben deze partijen over 2018 59,6 miljoen euro ontvangen.

Op de foto: Christel Sohier, Hoofd Fondsenwerving en Communicatie Hersenstichting en Merel Heimens Visser, directeur Hersenstichting.

Investeren in onderzoek en voorlichting

“Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden,” zegt Merel Heimens Visser, directeur-bestuurder bij de Hersenstichting. Met het bedrag van Nederlandse Loterij kunnen we investeren in baanbrekende oplossingen die hersenaandoeningen helpen voorkomen, afremmen, of genezen. We willen de deelnemers van de Nederlandse Loterij dan ook enorm bedanken.”

Met de bijdrage van de Nederlandse Loterij doen we onder andere mee aan het Parkinson Personalized Therapeutics Initiative (PPTI), één van de grootste onderzoeken onder parkinsonpatiënten in Europa. De onderzoekers kijken naar de individuele verschillen op het gebied van het ziekteproces en de bijwerkingen van de huidige medicatie. Met dit onderzoek willen we bijdragen aan een behandeling die beter afgestemd is op het individu en daarmee de kwaliteit van leven verbeterd. We geven ook voorlichting. Zo organiseren we Het Fitte Brein, samen met Alzheimer Nederland en Edwin van der Sar Foundation. Dit zijn (online) lezingen waarmee we mensen informeren over wat ze zelf kunnen doen om het risico op hersenaandoeningen te verkleinen.

Over de Nederlandse Loterij

Nederlandse Loterij is de naam achter zeven bekende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en Toto. Hun missie is bijdragen aan een gelukkiger en gezonder Nederland. Over het jaar 2018 draagt Nederlandse Loterij de volgende bedragen af: NOC*NSF en 74 sportbonden: € 43.200.000, 18 goede doelen: € 16.400.000 en Staat der Nederlanden: € 101.600.000.

Steunt u ook de Hersenstichting? Speel dan mee met de Nederlandse Loterij!

Nederlandse Loterij Afdracht 2018: Ruim € 161,2 miljoen