Depressie bestrijden met een app: deelnemers gezocht

Deelnemers gezocht bij onderzoek om terugval depressie te voorkomen

Geplaatst op 24 september 2019

Meer dan de helft van de mensen die ooit een depressie hebben gehad, krijgt er opnieuw mee te maken. Psychiater Eric Ruhé van het Radboudumc in Nijmegen onderzoekt met steun van de Hersenstichting of het mogelijk is de voortekenen van een terugval te herkennen en actie te ondernemen.

Een terugval in een depressie is volgens Ruhé te vergelijken met een angstaanjagend steile glijbaan. ‘Bovenaan gaat het goed. Maar zodra je eenmaal over de rand bent, gaat het heel steil naar beneden.’ De klim vanaf de bodem terug omhoog duurt bij veel mensen lang. ‘Bovendien is een depressie een lijdensweg,’ aldus Ruhé. ‘Elke keer krijg je weer te maken met somberheid, futloosheid. Je kunt snel onrustig en nerveus raken en je vrienden of familie zelfs kwijtraken omdat je ze niet wilt zien.’ Onderzoek naar het voorkómen van een depressie is nodig. De Hersenstichting heeft daarom het SMARD-programma van Ruhé gefinancierd.

SmartPhone Monitoring Against Recurrence of Depression (SMARD) is een mobiele technologie die 24/7 de omgeving van de patiënt scant en kleine veranderingen registreert in individueel gedrag en sociale activiteiten, om zo het risico op een terugval te voorspellen. De Hersenstichting, investeerder van de applicatie, en het Radboud UMC zoeken deelnemers die willen meedoen aan het onderzoek.

Deelnemers

Voor twee deelprojecten van de SMARD-studie zoekt Ruhé deelnemers die:

• in hun leven driemaal (of vaker) een depressieve periode hebben doorgemaakt;
  • momenteel geen depressieve periode doormaken of veel depressieve (rest-)klachten hebben;
  • tussen de 18-65 jaar oud zijn;
  • regelmatig een smartphone gebruiken

Geinteresseerden die zich willen aanmelden als deelnemer, kunnen dit doen door een e-mail (met daarin hun telefoonnummer) te sturen naar Eric Ruhé: eric.ruhe@radboudumc.nl.

Annemieke deed al eerder mee aan het onderzoek, bekijk hier hoe dat ging:

Twee applicaties

Er wordt gebruikt gemaakt van twee applicaties die met elkaar communiceren. De app BeHapp registreert de communicatie- en gedragspatronen van de patiënt en zal zo het risico op een terugval moeten gaan voorspellen. Een tweede app, SMARD, zorgt er vervolgens voor dat er op tijd kan worden ingegrepen. Deze app meet de stemming en lichamelijke symptomen met een zogenaamde dagboekmethode, meerdere keren per dag en biedt daarnaast trainingen die de kans op terugval moeten verminderen.

Ruhé hoopt dat door de combinatie van de twee apps nog eens 30% minder mensen een terugval ervaart. Als onderzoekers bij iemand via BeHapp afwijkingen in het dagelijkse patroon zien, kunnen ze via de SMARD-app zien of er ook sprake is van stemmingsverandering. ‘Uiteindelijk kunnen wij daarmee voor de patiënt en eventueel de behandelaar actie ondernemen. Maar daarvoor moeten we nog vier jaar onderzoek doen.’