HersenMagazine thema Bewustzijn nu online

Geplaatst op 25 oktober 2018

U kunt vanaf nu het HersenMagazine met het thema bewustzijn, dat in augustus 2018 verscheen, online bestellen of downloaden. Wat is bewustzijn, bestaat er een relatie tussen bewustzijn en onze hersenen? En is het aan te wijzen in onze hersenen? Er zijn verschillende situaties waarin we ons niet bewust zijn van onszelf of onze omgeving. Hoe komt dat, en welke gradaties van bewustzijn zijn er? In dit nummer vertellen wetenschappers en ervaringsdeskundigen over locked-in, laagbewustzijnsstoornissen en comaonderzoek.

Inhoud

• Locked-insyndroom: gevangen in je eigen lichaam: Paul Trossèl wordt door een hersenstaminfarct getroffen. De nachtmerrie van hem en zijn zwangere vrouw Arianne en hun zoontje begint. Weken later wordt hij wakker. Hij kan niet meer bewegen, niet meer lopen, niet meer praten. Paul blijkt volledig verlamd, of ‘locked-in’. Lees het verhaal van Paul en zijn vrouw Arianne.
  • Hersenstichting steunt comaonderzoek: Als iemand na een hartstilstand in coma raakt, komen er allerlei vragen boven. Niet alleen over de behandeling en diagnose van de patiënt, maar ook voor familie en naasten. De Hersenstichting financiert verschillende projecten op het gebied van coma. We interviewden Dr. Jeannette Hofmeijer (neuroloog) en dr. Marianne Boenink (filosoof) die beiden onderzoek doen naar de vooruitzichten van mensen die na een hartstilstand in een coma belanden.
  • Passende zorg bij bewustzijnsstoornis: Patiënten die na een coma in een laagbewuste toestand terechtkomen, krijgen vaak niet de behandeling die ze nodig hebben. Samen met deskundigen uit het veld wil de Hersenstichting dit snel aanpakken. Willemijn van Erp, arts en onderzoeker aan het Radboudumc in Nijmegen en de Coma Science Group in Luik weet uit eigen onderzoek hoe belangrijk een juiste diagnose is. Zij vertelt in een interview aan de Hersenstichting over het belang van passende zorg voor mensen die na een coma een langdurige bewustzijnsstoornis (LBS) ontwikkelen.

• ‘Bewustzijn is ongrijpbaar’: Is bewustzijn verbonden met de hersenen? Zo ja, hoe? En kun je bewustzijn in de hersenen aanwijzen? Psychiater en filosoof prof. Gerrit Glas van de Vrije Universiteit Amsterdam beantwoordt negen vragen over dit boeiende onderwerp in het interview met de Hersenstichting.
  • Toekomstdromen van wetenschappers: In elke editie van het HersenMagazine worden drie toekomstdromen van verschillende wetenschappers en hun onderzoeken vermeld. De toekomstdromen uit het HersenMagazine van augustus 2018 zijn van psychiater Gerrit Glas, neuroloog Jeannette Hofmeijer en filosoof Marianne Boenink.

Word donateur en ontvang het HersenMagazine

Donateurs die € 25 of meer per jaar doneren, ontvangen vier keer per jaar het magazine in hun brievenbus. Wilt u ook het HersenMagazine ontvangen? Word dan nu donateur!