Hersenstichting draagt bij aan Lowlands Food Lab

Geplaatst op 17 augustus 2018

De Hersenstichting is dit weekend, van vrijdag 17 tot en met zondag 19 augustus, aanwezig bij Lowlands Science, het wetenschapsprogramma van het Lowlands Festival. We dragen hier bij aan een interessant spannend onderzoek van Wageningen University & Research: Laat de oermens in je los – Kies jij dezelfde voeding als je voorouders?

Als jagers en verzamelaars moesten onze voorouders al hun zintuigen gebruiken om voldoende energierijk voedsel te vinden. Wij hoeven daarvoor tegenwoordig alleen maar een supermarkt binnen te lopen, met als gevolg dat we mogelijk de gave verliezen om te onthouden waar energierijk voedsel te vinden is. Mensen die een beter ruimtelijk geheugen hebben om snack-plekken te vinden en te onthouden, zijn wellicht eerder geneigd om chips, snoep en frisdrank te kiezen en zijn misschien eerder geneigd tot overeten. Daarom doet Wageningen University & Research onderzoek naar de wisselwerking tussen het ruiken, proeven en zien van voedsel en het ruimtelijk geheugen voor de locatie van deze snackproducten.

Lowlandsbezoekers als proefpersonen

Bezoekers van Lowlands worden uitgenodigd in het Lowlands Food Lab. Hier kiezen ze tussen een van de twee Experience Rooms: de “Smell it! Kamer” of de “Taste-it! Kamer”.
Deelnemers worden door de kamer geleid en ruiken of proeven verschillende voedingswaren, gezond en ongezond. Na afloop vullen ze een aantal vragen over de ruimte en de voedingsmiddelen in. Ook wordt gevraagd naar hun slaapgedrag. Voor Wageningen University & Research biedt Lowlands Science een mooie kans om onderzoek uit te voeren in een real-life omgeving. Zo krijgen de onderzoekers inzicht in hoeverre mensen vanuit de evolutie geprogrammeerd zijn om ongezond voedsel te onthouden en of dit nog steeds onze voedselkeuzes beïnvloedt.

Gedragsverandering

De resultaten van dit onderzoek zijn onderdeel van een groter promotieonderzoek onder leiding van Dr. Sanne Boesveldt en prof Emely de Vet, waarin Wageningen University & Research onderzoekt hoe mensen navigeren door de huidige dikmakende voedselomgeving. En hoe kan je zorgen dat mensen gezond gedrag vertonen? Het onderzoek van Lowlands Science is een kleine stap richting nieuwe interventies voor een gezonde leefstijl. Belangrijk, want een gezonde leefstijl met gezonde voeding, voldoende slaap en beweging vermindert het risico op hersenaandoeningen zoals dementie, beroerte en depressie. Daarom draagt de Hersenstichting graag bij aan dit onderzoek.

Lowlands Science

Lowlands Science is het wetenschapsprogramma van popfestival Lowlands, een samenwerking tussen BKB| Het Campagnebureau en New Scientist. Tijdens Lowlands Science vinden 10 live onderzoeken plaats van verschillende universiteiten. Daarnaast zijn er lezingen van verschillende wetenschappers, bijvoorbeeld psychiater Damiaan Denys. Ook vindt de Nationale Wetenschaps Quiz plaats. Klik op deze link voor meer informatie.