Hersenstichting kent twee ton toe aan Alzheimer-onderzoek naar vetten

Geplaatst op 24 juli 2019

Wat is de rol van vet-transport bij de ziekte van Alzheimer?

De Hersenstichting kent € 200.000 toe aan een onderzoek naar Alzheimer. De studie richt zich op de werking van de vethuishouding bij de ontwikkeling van deze ziekte. Het onderzoek wordt gedaan door prof. dr. Pilar Martinez, verbonden aan Maastricht UMC+.

De hersenen bestaan voor een groot deel uit ‘vetten’, waaronder sfingolipiden. De vethuishouding in de hersenen is heel nauwkeurig gereguleerd. Als er in deze vethuishouding iets mis gaat, kan dat mogelijk leiden tot ernstige hersenaandoeningen, zoals de ziekte van Alzheimer.

Het doel van het onderzoek is om te begrijpen hoe verstoringen in de vethuishouding in de hersenen een rol spelen in het ziekteproces bij Alzheimer. De onderzoeker kijkt vooral naar de rol van deze vetten (lipiden) in ontstekingsreacties die kenmerkend zijn bij Alzheimer.

“Wat deze studie bijzonder maakt is dat het onderzoek doet naar een ander ziektemechanisme. Want verreweg het meeste onderzoek naar de ziekte van Alzheimer richt zich op het uitgangspunt van eiwitstapeling”, legt Pilar Martinez, neuroimmunoloog bij Maastricht UMC+, uit.

Foto credits: Loraine Bodewes

Vervolg van eerder onderzoek

Dit onderzoek is een vervolg op een eerdere succesvolle studie. In dat eerdere onderzoek heeft Martinez aangetoond dat de stofwisseling van sfingolipiden een rol speelt bij het ontstaan van alzheimer. Door deze vetten te veranderen werden er minder eiwitten aangemaakt die mogelijk betrokken zijn bij de vorming van de ziekte. De resultaten van dat onderzoek zijn een interessant aangrijpingspunt voor mogelijke toekomstige geneesmiddelen tegen alzheimer.

Belang van het onderzoek

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. In totaal hebben maar liefst 153.000 mensen in Nederland een vorm van dementie. De verwachting is dat dit aantal in de komende 20 jaar zal verdubbelen. In de hersenen van mensen met alzheimer neemt het aantal hersencellen af en zorgen verstoringen in specifieke eiwitten ervoor dat hersencellen minder goed kunnen communiceren.

“Er is op dit moment geen therapie beschikbaar die de ziekte van Alzheimer effectief kan bestrijden”, zegt Koko Beers, woordvoerder van de Hersenstichting. “Om in de toekomst wel tot effectieve therapieën te komen, is het van essentieel belang dat we begrijpen hoe de ziekte wordt veroorzaakt en waarom de ene persoon gevoeliger is voor het ontwikkelen van alzheimer dan de ander.”

“We financieren dit onderzoek omdat voorgaand onderzoek naar de werking van sfingolipiden kansrijke resultaten liet zien. Ook richt dit onderzoek zich op een mogelijk andere oorzaak dan de eiwitstapeling waar we ook onderzoek naar hebben lopen.” De toekenning is mogelijk gemaakt door een anonieme particuliere giftgever die geld heeft gedoneerd aan de Hersenstichting.

Over de Hersenstichting

1 op de 4 mensen heeft een hersenaandoening. Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Dit moet stoppen. Want een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. En vroeg of laat raakt het ons allemaal. Daarom zet de Hersenstichting alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen. Nu en in de toekomst. We zetten niet in op één aandoening, maar investeren breed in baanbrekende oplossingen die hersenaandoeningen helpen voorkomen, afremmen, of genezen. Om dit te bereiken laten we onderzoek doen, geven we voorlichting en zetten we ons in voor betere patiëntenzorg.