Innovatief onderzoek in tv-uitzending ‘Wie maakt het verschil?’

Innovatief onderzoek in tv-uitzending ‘Wie maakt het verschil?’

Vrijdag 16 juni om 18:45 uur werd op Omroep MAX op NPO2 de uitzending Wie maakt het verschil? uitgezonden over hersenonderzoek. Met oud weerman Peter Timofeeff blikken we terug op zijn revalidatie na zijn beroerte en hij ontmoet onder andere dr. Wim van Zwam van MUMC en Mieke van de Sandt - Koenderman van het revalidatiecentrum Rijndam. Ook komt het verhaal van onze blogger Siemon Vroom, die lijdt aan afasie, aan bod.

In Wie Maakt Het Verschil? gaan BN’ers vanuit hun persoonlijke betrokkenheid op zoek naar levensreddende oplossingen. In de laatste aflevering is dat Peter Timofeef. Hij kreeg bijna drie jaar geleden een beroerte. Van het een op het andere moment raakte hij halfzijdig verlamd en kon hij niet meer praten, lopen, slikken. Alles moest hij opnieuw leren. Door intensieve revalidatie is hij inmiddels goed hersteld. Maar waarom lukt dat niet bij iedereen? En welke innovaties zijn er voor de patiënt van nu en voor de toekomst?

Behandeling na een beroerte

Peter ontmoet in de uitzending onder andere onderzoeker dr. van Zwam. Hij vertelt over de behandeling waarbij door middel van een klein slangetje via de lies het bloedstolsel in het bloedvat verwijderd kan worden. Deze methode is veilig en effectief gebleken, mits uitgevoerd binnen 6 uur na het ontstaan van de klachten.
Echter, meer dan 25% van de patiënten met een herseninfarct arriveert te lang na het begin van de klachten in een ziekenhuis. Er zijn aanwijzingen dat patiënten die binnen 6-12 uur na het begin van de klachten worden behandeld, beter herstellen dan patiënten die helemaal niet behandeld zijn. We willen dit verder onderzoeken. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Fotografie MUMC, dhr A. Derks

Afasie

Eén van de mogelijke gevolgen van een beroerte is afasie. Afasie is een taalstoornis die zich uitstrekt over de gebieden spreken, taalbegrip, lezen en schrijven. Het uit zich bij iedereen anders. De soort en ernst van de afasie hangt af van de plaats en ernst van de hersenbeschadiging. Ervaringsdeskundige en onze blogger Siemon Vroom weet hier alles van. In de uitzending vertelt hij zijn verhaal.

Taaltherapie helpt afasiepatiënten te herstellen. Toepassing van elektrische stimulatie (tDCS) tijdens de taaltherapie kan het effect vergroten bij mensen die meer dan een jaar geleden een beroerte hebben gehad, zo blijkt uit de literatuur. Mieke van de Sandt – Koenderman onderzoekt of deze behandeling ook effectief is in de eerste maanden na een beroerte. Lees meer over dit onderzoek.

Kijk Wie Maakt Het Verschil?

Op vrijdag 16 juni om 18:45 uur was de uitzending Wie Maakt Het Verschil? te zien op NPO2. De  herhalingen worden uitgezonden op maandag 19 juni om 12.25 uur op NPO2 en op zaterdag 24 juni om 16.05 uur op NPO2. Kijk voor meer informatie op MAXvandaag.nl

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief.