Laserschoenen helpen parkinsonpatiënten beter lopen

Geplaatst op 2 oktober 2015

Aan de Radboud Universiteit Nijmegen gaat dr. Murielle Ferraye onderzoek doen naar de werking van de zogeheten Cue shoe, een paar schoenen met laserlampjes, speciaal voor parkinsonpatiënten. Dit onderzoek staat onder leiding van prof. Bastiaan Bloem. De Hersenstichting maakt het onderzoek mogelijk.

Parkinsonpatiënten ‘bevriezen' vaak tijdens het lopen. Voor hen voelt het alsof hun voeten ‘vastgelijmd' zitten aan de grond. Het is een veelvoorkomend, invaliderend symptoom van de ziekte vanwege het hoog risico op vallen. Dat een externe prikkel het bevriezen kan opheffen is al eerder aangetoond. De Cue shoe kan dit probleem op een elegante, gebruiksvriendelijke manier op te lossen. Op de punt van de schoenen wordt een laserlampje gemonteerd. Dat projecteert op de grond een streep waar de volgende stap gezet moet worden. Dit vermindert het bevriezen tijdens het lopen aanzienlijk. Deze nieuwe behandelmethode moet verder worden onderzocht.

De Cue shoe kwam in het nieuws door wat parkinsonpatiënt Peter Schaap uit Heiloo overkwam. Hij reisde in de bus met de laserlampjes op zijn schoenen. Een medepassagier vertrouwde het niet en belde de politie. Bekijk hier het filmpje van RTV Noord-Holland.

Op vrijdagavond 2 oktober, om 17.40 uur, zal prof. Bloem op NPO2 meer vertellen over de schoenen, bij Tijd voor Meldpunt van Omroep Max.