Na je pensioen ‘door als engeltje’

Na je pensioen ‘door als engeltje’

‘Stop & door’ winnaar Hersenstichting Challenge

‘Stop & door’ tackelt eenzaamheid onder ouderen en brengt ze weer in beweging. Het winnende concept van de Hersenstichting Challenge biedt vijftigplussers die met pensioen gaan de kans om hun actieve leven voort te zetten als ‘engel’. Of te wel door zich in te zetten voor hulpbehoevende, eenzame ouderen middels een sociaal netwerk, bijvoorbeeld als wijkambassadeur.

Sociaal swipen, een Tinder app met activiteiten voor ouderen, korting op je zorgverzekering a.d.h.v. je gemeten beweging, vitale vijftigplus vloggers. Allemaal goeie ideeën van de studententeams die zich afgelopen weekend 32 uur lang in CORPUS stuk beten op de vraag ‘hoe helpen we vijftigplussers gezond oud worden?’ Toch ging ‘Stop & door’ er met de winst vandoor, door een bestaand concept (de blauwe engelen van Den Bosch) aan te laten sluiten op het vraagstuk. De onafhankelijke jury benoemde de voldoening die ouderen middels dit concept ervaren als groot pluspunt.

‘Stop & door’

Winnaars Steve, Toon en Martijn wisten de jury op een simpele manier voor zich te winnen: Annie is eenzaam, net als 40% van de 55+ers in Nederland. Herman is klaar met werken, maar wil door. Door Herman te trainen kan hij onze Annie’s helpen en ontstaat er een win/win situatie. Of het concept ook echt wordt ontwikkelt gaat de Hersenstichting komende maanden bepalen in samenwerking met Centrum voor Vitaliteit van Hogeschool Leiden en het Zilveren Kruis, partners van de Challenge.

Fotografie Ilco Kemmere

Eenzaamheid

Sociaal contact is heel belangrijk in het gezond houden van je hersenen. Van de 4,1 miljoen 55-plussers in Nederland, voelt meer dan 1 miljoen zich eenzaam. Van hen zijn 200.000 extreem eenzaam, zij hebben slechts één keer in de maand een sociaal contact. Van de ruim 2,9 miljoen 65-plussers voelen bijna 900.000 mensen zich eenzaam (Ouderenfonds, TNS/NIPO 2012)

Gezonde hersenen

De Hersenstichting zet alles op alles om hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen te genezen en patiëntenzorg te verbeteren. Onder andere door in te zetten op preventie van hersenaandoeningen door het beïnvloeden van leefstijlfactoren. Middels de challenge zocht de stichting naar nieuwe manieren om een gezonde leefstijl bij 50+ op een duurzame manier te stimuleren om hersenen zo lang mogelijk gezond te houden.