Nieuwe editie HersenMagazine is uit

Nieuwe HersenMagazine is uit

In dit themanummer leest u over ‘Prikkels’; dat wat we met onze zintuigen om ons heen ervaren, en wat er mis kan gaan bij het verwerken ervan. Zo kunnen sommige mensen iets horen of zien wat er niet is, voor anderen kan elke zintuiglijke prikkel er juist één te veel zijn. Ook leest u over de ervaringen in wat prikkels, negatief en positief, met onze stemming doen.

Het themanummer ‘Prikkels’ gaat in op datgene wat we met onze zintuigen ervaren. En hoe onze hersenen prikkels verwerken, of wat daarbij mis kan gaan.

Prof. dr. Alexander Sack, hoogleraar Hersenstimulatie aan de Universiteit Maastricht vertelt over hoe ons brein onderscheid maakt tussen relevante en niet-relevante prikkels.

Revalidatiearts Kim Santegoets laat zien hoe ze kinderen en jongeren met ernstig hersenletsel bij bewustzijn probeert te brengen. In het Leijpark in Tilburg, locatie van Libra Revalidatie & Audiologie, laat ze jonge patiënten een vast programma van veertien weken volgen.

Via onze zintuigen krijgen onze hersenen constant informatie binnen. Soms trekken ze wat snel een
conclusie, en vullen ze zelf informatie aan. Volgens professor Iris Sommer, tevens Publieksdagspreker, is dat een trucje van de hersenen om snel te kunnen waarnemen.

Dr. Hilgo Bruining, ook Publieksdagspreker, meet hoe het komt dat iemand met autisme moeite heeft met prikkels. ‘Tot nu toe keken we vooral naar sociaal gedrag, maar vrijwel nooit naar onbewuste prikkelverwerking.’

Willem Philipsen, ambassadeur van de Hersenstichting, vertelt over welke rol muziek in zijn leven heeft.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief.