Permanente zomertijd maakt “dikker, dommer en depressiever”

Permanente zomertijd maakt “dikker, dommer en depressiever”

De wintertijd gaat dit weekend weer in. Dat betekent dat de klok een uur terug gezet moet worden. Onderzoekers gaven onlangs in een brief aan minister Ollongren aan dat het belangrijk is om over het verschuiven van de klok in gesprek te gaan. Het wisselen van zomer- naar wintertijd en weer terug heeft grote gevolgen voor de volksgezondheid.

Volgens het Center for Timing Research, dat de brief aan minister Ollongren ondertekende, is het wetenschappelijk bewezen dat het permanent invoeren van onze wintertijd (CET of standaardtijd) voor de volksgezondheid het beste is. In de wintertijd krijgen mensen in de winter meer ochtendlicht en in de zomer minder avondlicht. Voor onze biologische klok hebben we juist dat ochtendlicht hard nodig.

Onderzoekers geven aan dat het permanent kiezen voor de wintertijd ervoor zorgt dat mensen beter zullen slapen. Een goed lopende biologische klok is essentieel voor een goede slaapkwaliteit, een goede slaapduur en voor het gevoel fit te zijn overdag. En voldoende slaap is op korte termijn belangrijk voor leren, geheugen en stemming. Op lange termijn is goed slapen belangrijk voor een gezond hart en gezonde bloedvaten, gezonde hersenen en het verlagen van het risico op metabole stoornissen.

Als we wintertijd aanhouden zal de biologische klok minder vertragen en zullen mensen eerder gaan slapen ten opzichte van hun werk- en schooltijden. “De wintertijd is gezonder voor ons hart en voor ons gewicht. In navolging van onze Duitse collega’s zou je kunnen zeggen ‘Zomertijd het hele jaar door maakt “dikker, dommer en depressiever”, aldus Dr. Marijke Gordijn, oprichter en algemeen directeur van Chrono@Work, de organisatie die de verstoring van onze 24-uursritmen in de huidige maatschappij helpt voorkomen door rekening te houden met tijd.

In de brief naar de minister staan nog meer redenen om de wintertijd als vaste tijd in te stellen. De kans op kanker zal afnemen, maar ook zal de alcohol- en tabaksconsumptie verminderen. Mensen zullen psychisch gezonder zijn en de prestaties op school en werk verbeteren. Dr. Gordijn zegt dan ook stellig: ”Duidelijk moet zijn dat we de wisseling willen afschaffen omdat dit niet gezond is. Maar we willen zeker niet naar permanente zomertijd. Hoe fijn dit ook klinkt, dit is in de winter schadelijk voor gezondheid en veiligheid!”