Record collecteopbrengst: 1,4 mln

Record collecteopbrengst: 1,4 miljoen euro

De collecteopbrengst 2018 van de Hersenstichting breekt met €1,4 miljoen wederom een record. In de laatste week van januari is door ruim 18.000 vrijwilligers gecollecteerd. Het uiteindelijke totaal bedrag zal nog iets hoger liggen, aangezien er tot maanden na de collecte bedragen binnen blijven komen. De Hersenstichting is een van de weinige fondsen die hun collecteopbrengsten nog elk jaar, nu voor het 20e jaar op rij, ziet stijgen.

Hersenen zijn hot

De recordopbrengst van ruim 1,4 miljoen euro is onder andere te verklaren door de optimalisatie van collecte gebieden, de werving van nieuwe collectanten, de inzet van ‘pinbussen’ in vijftig gemeenten en de stijgende aandacht voor onze hersenen.

Herman de Haan, directeur van de Hersenstichting: ,,Elk jaar is het weer even spannend. Ook wij merken dat er meer aandacht is voor de hersenen, maar of we dat ook terugzien in onze collecteopbrengst is dan natuurlijk altijd maar de vraag. Met deze
fantastische opbrengst kunnen we weer mooie stapjes zetten die hopelijk leiden tot het stoppen en genezen van hersenaandoeningen.”

Pinbussen

De Hersenstichting is één van de goede doelen die deelneemt aan de pilot met pinbussen in vijftig gemeenten. Een initiatief van Stichting Collecteplan, die namens 24 goede doelen sinds september 500 collectebussen huurt waarbij ook met een pinpas betaald kan worden.

Uit onderzoek van Stichting Collecteplan blijkt dat de gemiddelde gift bij een pinbus twee keer zo hoog ligt. Bij deze bussen was de gemiddelde opbrengst €141,50, bij een 'normale' €65,00. De gemiddelde bus opbrengst van de Hersenstichting collecte ligt al op €77,00. Of de gemiddelde bus opbrengst door het gebruik van de pinbussen stijgt wordt pas later in het jaar duidelijk, na de volledige telling en verwerking van de opbrengst.

Enthousiaste reacties

Bij de Hersenstichting zijn ze in elk geval blij met de ontwikkeling: “Mensen reageren enthousiast en vinden de pinbus een goed initiatief”, vertelt Gina Hindriks, collecte coördinator in regio Zeeland. “Mensen moeten niet het gevoel krijgen dat ze moeten geven, maar juist ervaren dat we het geven makkelijker willen maken.”