Sybrand Niessen en Martine van Os presenteren GOJH

Sybrand Niessen en Martine van Os presenteren liveshow

Op woensdag 6 december presenteren Sybrand Niessen en Martine van Os vanaf 21.25 uur op NPO 1 het liveprogramma Geef om je Hersenen. De Hersenstichting en MAX slaan wederom de handen ineen om aandacht te vragen voor het belang van hersenonderzoek. Dichter, schrijver en podiumkunstenaar Bart Chabot brengt deze avond veelbelovende onderzoeken en verhalen van patiënten onder de aandacht.

Foto: ©MAX/Van der Lee Fotografie

Werking van het brein

In het avondvullende programma nemen neuropsychologen Erik Scherder, Wiesje van der Flier en neuroloog Bas Bloem ons mee in hun enthousiasme over de werking van het brein. Hoe werkt ons geheugen? Hoe passen onze hersenen zich aan nieuwe situaties aan? En wat als je hersenen je in de steek laten en functies verliezen?

Noodzaak hersenonderzoek

Bekende én onbekende mensen vragen tijdens Geef om je Hersenen aandacht voor de noodzaak van hersenonderzoek. Foppe de Haan, Hugo Borst, Janine Abbring, Peter Timofeeff en Jochem van Gelder vertellen hun persoonlijke verhaal en onderstrepen het belang van hersenonderzoek.

Ook acteur Romijn Conen vertelt zijn verhaal. Twee jaar geleden kreeg hij na een voorstelling geheel onverwacht een herseninfarct en kwam er een abrupt einde aan zijn carrière. Hij heeft echter een heel positieve en daadkrachtige instelling, is een knokker en geeft samen met zijn vrouw Nanna zijn leven weer opnieuw vorm.

Stef Bos verzorgt de muzikale omlijsting van het programma. Hij heeft zich laten inspireren door persoonlijke verhalen uit de uitzending. Er zijn gastoptredens van Diggy Dex, Edsilia Rombley en ambassadeur van de Hersenstichting Willem Philipsen.

Laatst genoemde was ooit gitarist van Anouk en Postman, tot hij getroffen werd door een herseninfarct. Bij Geef om je Hersenen staat hij voor het eerst weer op een podium mét een zelfgeschreven nummer.

Genezen van hersenziekten

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat 1 op de 4 mensen in Nederland een hersenaandoening heeft. Dat zet je hele leven op z’n kop. Jong of oud, het kan ons allemaal overkomen. In de afgelopen 25 jaar is er op het gebied van hersenonderzoek veel bereikt. Door nieuwe technieken is het gelukt om ziektes beter te herkennen en ook echt in de hersenen te kunnen kijken. De Hersenstichting is er van overtuigd dat we op de drempel staan van belangrijke doorbraken in het hersenonderzoek. Het is niet de vraag of we kunnen genezen en voorkomen, maar hoe snel.