Thema HersenMagazine: veroudering - Hersenstichting
Thema HersenMagazine: veroudering

Thema HersenMagazine: veroudering

Het themanummer ‘Veroudering’ gaat in op wat er in onze hersenen gebeurt als we ouder worden. Welke factoren beïnvloeden veroudering in de hersenen? Worden we straks allemaal honderdplusser? En ondanks dertig jaar onderzoek is er nog geen medicijn tegen alzheimer. Is al dat onderzoek voor niets geweest? Onderzoekers zien vooral oplossingen in een combinatie van medicijnen met behandelingen of therapieën.

Inhoud

• Volgens verouderingsdeskundige professor Andrea Maier leven we langer dan vroeger. Worden we in de toekomst 130 jaar of zelfs ouder? ‘Het aantal mensen van 100 jaar en ouder is de afgelopen 20 jaar verdubbeld.’
  • Dr. Martin van Boxtel vertelt dat 30% van alle dementie te voorkomen is. Ook gaat hij in op wat hersenveroudering is, en welke klachten we als eerste krijgen als onze hersenen minder functioneren.
  • Dr. Henne Holstege zette in 2013 het 100-plusonderzoek op. Ze wilde weten waarom bij sommige honderdplussers het brein prima blijft functioneren. Hoe wordt u meer dan honderd jaar? Twee honderdplussers geven tips.
  • Egbert Scheepstra overleed aan alzheimer. Het duurde lang voordat de ziekte bij hem werd geconstateerd. Zijn partner Leonie vertelt over hem en over zijn achteruitgang.
  • Zijn er oplossingen voor alzheimer? Volgens Niels Prins en Marcel Olde Rikkert kan alzheimer worden aangepakt met medicijnen en gezonde leefstijl.

Lees het nieuwste HersenMagazine hier.