Vernieuwde brochure Gedragsveranderingen

Vernieuwde brochure Gedragsveranderingen

Geplaatst op 18 april 2017

De hersenen regelen ons gedrag en onze persoonlijkheid. Als er door een hersenaandoening schade ontstaat in de hersenen, kunnen er veranderingen optreden in het gedrag. Deze veranderingen worden de ‘onzichtbare’ gevolgen genoemd.

De invloed van hersenfuncties op gedrag

Het gedrag van mensen wordt bepaald door een optelsom van hersenfuncties. Enerzijds zijn er hersengebieden die instaan voor het correcte functioneren van onze mentale of ‘cognitieve’ functies, zoals waarneming, aandacht, geheugen, taal en planning.

Daarnaast zijn er hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor de uiting van emoties en de controle daarover. Tenslotte zijn er motorische hersengebieden die onze bewegingen aansturen. Samen bepalen deze functies hoe we ons gedragen en wie we zijn. Een hersenbeschadiging kan één of meerdere van de genoemde hersenfuncties aantasten, waardoor onder de streep van de optelsom een ander getal verschijnt. Met andere woorden, de persoon gedraagt zich anders. Dit kan leiden tot gedragsveranderingen.

Bestel de brochure

U leest in deze vernieuwde brochure meer over de meest voorkomende gedragsveranderingen en hun gevolgen en wordt uitgelegd hoe deze gedragsveranderingen veroorzaakt worden. Aan de hand van sprekende en herkenbare voorbeelden worden tips gegeven hoe om te gaan met dergelijke veranderingen. U kunt deze brochure bestellen en downloaden in de webwinkel.