Wat als Blue Monday niet je enige depressieve dag is?

Wat als Blue Monday niet je enige depressieve dag is?

Maandag 21 januari: Blue Monday, ook wel de meest deprimerende dag van het jaar genoemd. In een dipje zitten we allemaal weleens, maar wat als je iedere dag opnieuw somber en neerslachtig opstaat en naar bed gaat? Oftewel, je lijdt aan een depressie.

In Nederland hebben op dit moment naar schatting 500.000 volwassenen een depressieve stoornis. Depressie komt voor bij alle leeftijden, maar openbaart zich meestal tussen de 25 en 45 jaar. De aandoening komt twee keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Behalve in ernst, variëren depressies ook in duur en frequentie. Bij ongeveer de helft van de mensen duurt een depressieve periode korter dan drie maanden. Bij 15 tot 20 procent van de patiënten heeft de depressie een chronisch karakter en kan deze meerdere jaren duren. De kans op herhaling is 50 tot 80 procent en neemt toe naarmate iemand meerdere episodes heeft doorgemaakt.

Het verhaal van Annemiek

Een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. Ook het leven van Annemiek en haar vriend Thom. Sinds haar vijftiende worstelt Annemiek met depressies. Dan denkt ze dat niemand van haar kan houden. Een gevoel dat nog het meest op diepe rouw lijkt. Soms een paar dagen, soms jarenlang. Inmiddels is Annemiek ambassadrice voor de Hersenstichting en al 2 jaar depressievrij, maar dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Lees hier het interview dat Annemiek gaf aan Jan Magazine.

Bekijk in onderstaande video de minidocumentaire van Annemiek:

1 op de 4 mensen heeft een hersenaandoening. Een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. En het kan echt iedereen overkomen. Steun ons zodat we alles op alles kunnen zetten om gezonde hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen te genezen en betere zorg voor hersenpatiënten te krijgen.