Zes ton subsidie voor betere behandeling van jeugdtrauma’s

Geplaatst op 2 december 2019

De Hersenstichting kent 600.000 euro toe aan psychiater en onderzoeker Christiaan Vinkers van Amsterdam UMC en professor Onno Meijer van het LUMC voor onderzoek naar behandeling van depressie na jeugdtrauma. Het doel van het onderzoek is om te kijken of mifepristone, een medicijn dat al jaren buiten de psychiatrie wordt gebruikt, deze specifieke vorm van depressie kan behandelen.

In 2016 waren er volgens het RIVM 551.000 Nederlanders met een depressie. “In veel gevallen is een depressie goed te behandelen, maar jeugdtrauma vormt hierbij een groot probleem”, zegt Vinkers. “Standaard depressiebehandelingen zoals antidepressiva en psychotherapie werken in sommige gevallen tot wel 50 procent slechter bij deze groep. Dit is waarom er nieuwe behandelingen nodig zijn voor de groep patiënten die ernstige jeugdtrauma hebben meegemaakt in de vorm van verwaarlozing of misbruik.

Blokkeren van het stresseiwit

Laboratoriumonderzoek heeft aangetoond dat de gevolgen van jeugdtrauma op volwassen leeftijd omgekeerd kunnen worden door een belangrijk stresseiwit, de glucocorticoïd receptor (GR), kortstondig te blokkeren en zo het stresssysteem te resetten. Jeugdtrauma’s zorgen er namelijk voor dat het stresssysteem en het stresseiwit GR te veel worden belast, waardoor het stress- en immuunsysteem op jonge leeftijd worden ontregeld. Die biologische ontregeling blijft het hele leven bestaan en maakt iemand gevoeliger voor depressies. “Het huidige onderzoek moet aantonen of het medicijn mifepristone ook bij de mens de gevolgen van jeugdtrauma kan aanpakken door het stresssysteem te resetten”, aldus Vinkers. “Als dit het geval is, dan kan de behandeling snel in de praktijk worden gebracht. Het medicijn is in Nederland namelijk al beschikbaar en wordt succesvol gebruikt buiten de psychiatrie.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder 185 patiënten met een depressie die een jeugdtrauma hebben meegemaakt. De helft van de patiënten slikt het medicijn mifepriston. De andere helft van de patiënten slikt een placebopil. Patiënten kunnen meedoen bij GGZ InGeest (Amsterdam), Lentis/UMC Groningen (Groningen), en waarschijnlijk op een aantal andere plekken in Nederland. Ervaringsdeskundigen op het gebied van depressie en jeugdtrauma zijn nauw betrokken bij dit voorstel en wordt ondersteund door de Depressievereniging. Patiënten die aan het onderzoek willen meewerken, kunnen zich aanmelden via Christiaan Vinkers (c.vinkers@amsterdamumc.nl).