Nieuws
Zorgbelang Gelderland wint Hersenbokaal 2014 met spel voor mensen met hersenaandoening

De Hersenbokaal richt zich op projecten die mensen met een hersenaandoening helpen in hun dagelijks leven. Kwaliteit van leven staat daarbij voorop! Het winnende project krijgt € 35.000. Uit alle aanmeldingen werden drie projecten geselecteerd. Via onze site werden in totaal 4176 stemmen uitgebracht op de drie genomineerden. Het spel Een steekje los? van Zorgbelang Gelderland kreeg de meeste stemmen.

De Hersenbokaal werd gisteren uitgereikt tijdens de Publieksdag van de Hersenstichting in de Jaarbeurs. Op de foto de winnaars met de Hersenbokaal-trofee: Ellen Spanjers (l) en Trudy Jansen van Zorgbelang Gelderland  (foto: Ilco Kemmere).

Met het 'eigenwijze spel' Een steekje los? kunnen partners, familieleden en zorgverleners de gevolgen van hersenaandoeningen bespreekbaar maken. Kwaliteit van leven, wat is dat? Hoe doe je dat? Hoe is het om te leven met een onzichtbare hersenaandoening? Hoe ga je om met de reacties uit je omgeving? En kun je de aandoening accepteren? Kan je zelf je kwaliteit van leven verbeteren?

Het spel is breed inzetbaar, van spreekkamer van de arts tot in het café. En het kan gaan over een breed scala van hersenaandoeningen, van hersenletsel tot depressie. Het biedt goede handvaten om met elkaar in gesprek te gaan. Uit de praktijktest van een eerste versie bleek al dat het concept goed werkt. Met het geld van deze prijs zal het worden doorontwikkeld en zullen spelleiders in het hele land worden opgeleid om het spel ook in te kunnen zetten bij groepsbijeenkomsten, voorlichtingsbijeenkomsten en teambuilding. Ook zal het beschikbaar komen als app zodat het spel altijd bij de hand is en ook voor jongeren interessant is.

De jury vond het een uniek concept om taboes te doorbreken. Zij verwacht dat het in een grote behoefte zal voorzien. Binnen de revalidatie werd al langer naar een methode gezocht om op een toegankelijke manier lastige situaties of thema's bespreekbaar te maken.

De Hersenstichting zet alles op alles om hersenen gezond te houden en hersenaandoeningen te genezen. Om dit te bereiken laten we onderzoek doen, geven we voorlichting, voeren we vernieuwende projecten uit en werken we aan goede patiëntenzorg.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief.