Alles over hersenen
De hersenen
Geheugen en andere cognitieve functies

Geheugen en andere cognitieve functies

Om in het dagelijks leven onze eigen regie te kunnen voeren en te weten wat er allemaal om ons heen gebeurt, kunnen we niet zonder onze cognitieve functies. Dat zijn functies van de hersenen die zorgen dat we informatie kunnen verwerken en leren van onze ervaringen. Zoals onthouden, plannen, redeneren en beslissen.

Het geheugen

De weg naar huis vinden, dat we bij groen mogen oversteken, de naam van een oude vakantieliefde, het komt allemaal voort uit ons geheugen. Het geheugen is de mogelijkheid om informatie op te slaan, te bewaren en weer terug te halen (herinneren). Er bestaan verschillende soorten geheugen, zoals het korte- en langetermijngeheugen.

Het kortetermijngeheugen gaat over het tijdelijk opslaan van recente informatie. Zoals het stukje tekst dat u net heeft gelezen of een boodschappenlijstje. Het langetermijngeheugen is het geheugen voor gebeurtenissen die langer geleden zijn gebeurd. Dit is de naam van uw middelbare school, wat u gisteren heeft gegeten, maar ook dat ‘thank you’ in het Nederlands ‘dankjewel’ betekent.

Naast het geheugen zijn er nog veel andere cognitieve functies die we dagelijks gebruiken, zoals aandacht, snelheid van informatieverwerking en de uitvoerende functies

Aandacht en concentratie

We worden voortdurend blootgesteld aan talloze prikkels. Terwijl u kookt, staat de radio aan, gaat de telefoon, blaft een hond en loopt er iemand voorbij. Dankzij onze aandacht en concentratie kunnen we desondanks gericht waarnemen. We focussen op de prikkels die op dat moment belangrijk zijn en negeren wat niet relevant is.

Snelheid van informatieverwerking

Als iemand uw naam roept, draait u zich direct om. Als de auto voor u plotseling remt, stopt u op tijd. Dat is te danken aan een hoge snelheid van informatieverwerking: de snelheid waarmee we reageren op prikkels uit de omgeving.

Uitvoerende functies

Misschien wel de meest complexe cognitieve functies zijn onze executieve of uitvoerende functies. Denk hierbij aan plannen en organiseren, het houden van overzicht en het nemen van initiatief. Deze dingen lijken simpel, maar vereisen een aantal denkstappen. Ook remming (inhibitie) is een belangrijke uitvoerende functie. Inhibitie beslist welke prikkels in de omgeving belangrijk zijn en welke niet.

Ook zorgt het ervoor dat we impulsen kunnen onderdrukken. Als we bijvoorbeeld in Londen zijn en we steken de straat over, dan moeten we de neiging onderdrukken om eerst naar links te kijken. Eerst naar rechts kijken is in Engeland inamelijk een betere strategie.

Tips om het geheugen te verbeteren

Interne geheugensteuntjes

• Aandacht

Schenk uitgebreid aandacht aan de dingen die u wilt onthouden. Denk er bewust bij na. Het lijkt een open deur, maar alles wat u extra aandacht geeft, is beter te onthouden.

• Herhaal

Herhaling helpt bij het onthouden. Herhaal dus wat u wilt onthouden hardop of in uw hoofd. Als ene Harry zich aan u voorstelt, kunt u antwoorden met: ‘Harry, prettig om kennis te maken.’

Externe geheugensteuntjes

• Schrijf op

Schrijf de dingen op die u wilt onthouden. Zoals aantekeningen tijdens een gesprek of een boodschappenlijstje. Alleen al door het opschrijven onthoudt u het beter. En vergeet u het toch, dan kunt u het teruglezen.

• Maak foto’s

Een dagje uit, een bruiloft, een verjaardag: veel kleine en grote gebeurtenissen zijn het waard om te onthouden. Maak daarom foto’s. Als u die zelfs jaren later bekijkt, zult u merken dat allerlei details van de dag u weer te binnen schieten.

Brochure Ouder worden: Vitale hersenen

U leest meer over cognitieve functies en tips om uw geheugen te verbeteren in de brochure Vitale hersenen. Deze kunt u  bestellen of downloaden in onze webshop.