Vitale hersenen

Tussen de 20 en 25 jaar zijn de hersenen biologisch gezien volgroeid. De hersenen groeien niet meer, maar veranderen nog steeds. Tot op hoge leeftijd kunnen er nieuwe verbindingen in de hersenen worden aangemaakt. De wisselwerking met de omgeving speelt daarbij een belangrijke rol: veranderende eisen veroorzaken nieuwe verbindingen. Een volwassene kan dus nog steeds nieuwe dingen leren, al gaat dit wat minder snel dan tijdens de kindertijd.

Minder flexibel

Op latere leeftijd worden de hersenen minder flexibel. Al vanaf ons dertigste neemt het hersenvolume af, zonder dat we daar veel van merken. Rond de 50 gaan bepaalde functies merkbaar minder goed werken. Zo kan het lastiger zijn om op een naam te komen, een nieuwe bezigheid aan te leren, of snel te schakelen.

Ook kan de denksnelheid afnemen omdat de hoeveelheid signaalstoffen en de isolatielaag rondom de verbindingen beide afnemen. Signalen worden minder snel doorgegeven.

Oud en wijs

Gelukkig staat er wel iets tegenover. Hoe ouder je wordt, hoe meer levenservaring je hebt. Wijsheid en overzicht komen letterlijk met de jaren. U kunt op latere leeftijd nog steeds nieuwe dingen leren. Als u uw hersenen maar blijft prikkelen.

Vitale hersenen

U kunt zelf veel doen om uw hersenen in een zo goed mogelijke conditie te houden. Zoals voldoende slaap, regelmatig bewegen en een gezonde voeding. Daarnaast is het belangrijk om de hersenen uit te blijven dagen. U leest hier meer tips.

Ook kunt u de folders Hersenen en slaap, Hersenen en beweging, Hersenen en voeding en Hersenen en training bestellen.

Hoe eerder u begint, des te groter de kans dat ook uw hersenen tot op hoge leeftijd actief blijven

Brochure Vitale hersenen

U leest meer informatie en tips in de  brochure Vitale hersenen die u in onze webshop kunt bestellen en downloaden.