Angststoornissen

Angst is een pijnlijk gevoel van onbehagen en van een mogelijk dreigend gevaar. Als de omgeving geen aanleiding geeft voor angst, spreekt met van een angststoornis.

Iedereen is wel eens angstig. Maar bij een angststoornis is die angst ongegrond: de omstandigheden vormen geen aanleiding voor de angst. Door een angststoornis gaat men op den duur doodgewone situaties vermijden. Een normaal leven leiden wordt dan moeilijk. De gevolgen van een angststoornis kunnen zeer ernstig zijn (zoals vereenzaming en alcoholmisbruik), ook voor partner/familieleden.

Verschillende vormen

De term angststoornis is een verzamelnaam. Hieronder volgt een beschrijving van de meest voorkomende soorten angsten.

• Een paniekstoornis is een onverwachte aanval van een steeds terugkerende, overweldigende angst.
  • Een fobie is een angst voor een specifiek object of een specifieke situatie.
  • Daarentegen is bij een gegeneraliseerde angst sprake van een voortdurende angst die het leven beheerst.
  • De obsessief-compulsieve stoornis (OCS) ofwel dwangneurose is een psychiatrische stoornis, met als kenmerk angstverwekkende gedachten (obsessies) en dwanghandelingen (compulsies). Een ongewenste gedachte keert steeds terug, vaak met een seksuele of agressieve inhoud. Dwanghandelingen kunnen dan gaan dienen om de gedachten als het ware te bezweren of te onderdrukken.

Cijfers

In 2016 waren er volgens het RIVM 1.055.200 mensen tussen de 18 en 64 jaar met een angststoornis (op basis van een bevolkingsonderzoek).

Een groot deel van deze groep is niet geregistreerd bij de huisarts.

In 2016 waren er 348.400 mensen met een angststoornis bekend bij de huisarts.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

Aanmelden Stel uw vraag online